Dyrsku'n 2011
Hver gang: Stor stas å komme til Dyrsku'n i Seljord.
Jeg mistet en dag. Søndag skulle det bli bare regn, og da jeg fikk haike til Oslo med Harald Gerner lørdag ettermiddag, gjorde jeg det. Etterpå fikk jeg høre at alt regnet i stedet kom natt til søndag. Til pass for meg når jeg ikke er alle dagene.

På bildet ser du den første jeg traff torsdag ettermiddag: knivmaker Roar Teie, på plass for å gjøre klar standen under taket like bak. Der holder han til sammen med Inger Kolsrud Buraas, Morten Håkonsen, og Leif Reiersen. Tidligere, i mange år, var dette Håvard Berglands faste plass der han sto og smidde knivblader. Nå har han egen smie et annet sted på området: Berglandsmia på Sterke-Nils-tunet.
Dyrsku'n trakk masse folk i år igjen: Det var 61.811 som betalte billett i år, praktisk talt det samme som i fjor.

Over til der knivfolket holder til:



Er det ikke supert at noen har stand? Folk som gidder å stå på stand hele dagen (selv når salget er bånn), er nyttige for hele miljøet.
Tore Hvål hadde med denne saken laget av Magne Groven (1925-1999):


Hodet forestiller Tore Hvål. Jeg noterte ikke hvilket år den er fra, men det må ha vært før han ble lyshåret.
Tore var svært aktiv på de tidlige knivtreffene på Elverum, og en av dem som opprettet prisen Sorte Hånd som de siden overlot til Norsk Knivforening å dele ut.

Her er to av knivene som Steinar Engh hadde med:



GALLUS CHRISTIANIA
Akkurat denne har altså sannsynligvis vært solgt i Gallus' forretning i Oslo. De fleste andre slike jeg har sett, har vært umerket.


Begge knivene er i "Oscar-2-klassen", av det slaget som du kan se flere av i tidligere artikler på disse sidene, blant annet her.
Produsenten eller produsentene er fremdeles uidentifisert, men med så mange knivfolk som nå prøver å finne ut av saken, kan det vel hende at vi før eller siden får vite hvem som laget disse sabla fine sakene.
Lillebror Vasaasen hadde med disse to tønneknivene:



Grov skjæring, men bra, kraftfull og dekorativ. Denne mannen var ikke den eneste som gjorde sånt. Selv Gustav Vigeland har etterlatt seg flere stykker. I en annen kvalitetsklasse, og med høy samleverdi.



Blader fra Mattsson, både i damask og helstål, store og små. Et par av bladene hans var også å se i premiekniver i utstillingen.

Og så er det selvfølgelig viktig å få se fine kniver, og det har jo sånne som disse her.



Han hadde også med en av de fine med geitehornslire, men den gikk ut før jeg tok bildet.

Enten det stemmer eller ikke: Når en slire ser ut som dette, blir det gjerne gjettet Setesdal. Da er det verre å gjette når en løs kniv kommer på bordet.
Gamle, komplette Setesdal-knivstell i fin stand er det lite å se av på knivtreffene, men en løs slire kan også være hyggelig.


Enkel dekor, initialene mer kraftfullt gravert enn resten. Hva står det? OPJS?


Fint årstall: 1857
I dette tilfellet trenger vi ikke nøye oss med bare gjetting, for her har vi jo til en forandring navnet på knivmakeren i sliretrykket! Sløvt: Jeg skulle ha studert slira ordentlig og notert hva det står. Jeg greier ikke å tyde navnet ut fra bildet. Kan noen (eieren?) fortelle meg det?
Det er sånn det stadig er på knivtreff. Det er så mange kniver å se på at ingen av dem blir studert ordentlig. Det hender at jeg får låne med en kniv hjem, og det hender jo at jeg kjøper en, men de fleste kniver blir forstyrret av at det er en annen interessant kniv å se på, og en til.


Ugraverte holker, og sliretrykk. Enklere enn de store stasknivene, altså, men alltid bra at de er gravert.


Sølvstempel: 830S A.T.S.


Jeg tok ikke bilder av så mange kniver i utstillingen. Det pleier å gå ganske dårlig.

I Seljord blir det gjort mer ut av utstillingen enn på Elverum. Dyrsku'n har det litt enklere sånn, siden de får inn færre kniver enn Jakt- og Fiskedagene, men det kunne nok vært gjort noen forbedringer i Norsk Knivforenings utstilling også.


Det er sølv som er stasknivmetallet, men en og annen i gull er morsomt å se. Med de gullprisene vi har nå, kan vi også regne med at det ikke blir mange av dem, og at knivmakeren gjør seg ekstra flid. Som her.
Noen av knivene blir framhevet ekstra. Her deler førstepremiekniver fra Leif Reiersen (til venstre) og Jon Jonsson en monter:



Damaskblad fra Steen Nielsen.

Tilbake igjen til der knivsamlerne er:


Kniv og slire kan ha hørt sammen svært lenge, men ikke nødvendigvis fra starten, selv om de kler hverandre godt.

Hva slags tre er det?

Når noen nå lager en staskniv med gammeldags preg (med smale holker og sånn), hadde det ikke vært det dummeste å stase opp bladet på denne måten.



Skaft og slire har gammeldagse, smale holker. Skaftholkene er dekorert, slireholkene ikke.
Læret har ikke vanlig utskjæring, men er dekorert med enkle snitt gjennom narven.
Kanskje dette er en slire som ble laget til den gamle kniven?

A. H. Søboden 1900
1900 er mulig for slira (men navn og år kan være satt der på en eldre slire), men kniven kan vel være hundre år eldre, eller mer.
Navnet er nok ikke knivmakerens, men eierens:
Andreas Hansen Søboden (1867-1952), Sauherad i Telemark. Han var gårdbruker og hadde dessuten skysstasjon og losjihus i mange år.
Jeg avslutter med en kniv fra Gunnar Omdal (1901-1984). Den er av hans nyere type etter at han la om stilen rundt 1963, og kan kalles en standard Omdal. "Standard" høres ikke så svært ut, men det er det når det er en Omdal. På knivtreffene blir enhver staskniv fra ham tatt pent imot.










