Asbjørn Hylland og Aanund Nystog

Både Aanund og Asbjørn er sønner av mer kjente knivmakere. Begge hadde beskjeden produksjon og høy kvalitet, og knivene deres hører hjemme blant Telemark-samlernes store klenodier.
Det er blitt en del bukkehornkniver fra Vest-Telemark på disse sidene, og noen andre kniver fra de samme knivmakerne. Ikke rart, siden dette er noe av det som knivsamlere er mest ute etter av alle norske kniver. Knivene er spredd litt rundt omkring på sidene her, og jeg burde vel for lengst ha ryddet opp og vist dem mer samlet. Men mye annet er jo også ganske rotete. Hm. Jeg utsetter det igjen.
Asbjørn Hylland

Jeg ser at engelske knivhandlere nå tester grensene for å se om de lar seg å tøye litt. Vi får ønske både handlerne og oss her hjemme lykke til.
I England er kniver vanskelig også utenom eBay: Du må være atten år for å kunne kjøpe så mye som en speiderkniv i butikken. Engelske og danske knivfolk har nok en del felles lidelser å snakke om hvis de treffes.


De brede holkene skiller kniven fra de eldre av tilsvarende type. Han som laget denne her, har tydeligvis sett kniver fra de gamle knivmakerne, men han har også sett nyere saker.
Ta fram Knivbladet 2008 nr 4, og se på side 13. Der er det to kniver av Asbjørn Hylland (1853-1931), sønn av den store knivmaker Halvor Teigen. Denne kniven er også fra Asbjørn. De to på bildene i Knivbladet har forøvrig en historie som gjør dem til sikre Asbjørn Hylland-kniver. Denne hadde ikke noen slik historie, så da ligger det an til en diskusjon.
Utskåret geitehorn i bra kvalitet er stor stas. Nå er jeg selv litt short på geitehornskniver, og det er skummelt å identifisere en kniv ut fra ikke særlig detaljerte bilder på trykk. Så jeg sendte noen bilder av denne her til Ole Jacob Oxum, som tok en tur hjem til Arne Aasmundsen. Og så tok de fram Hylland-kniver (heldiggrisene!) og diskuterte og sammenlignet. Og så har vi diskutert videre etterpå.


Nedre slireholk er av samme slag som på de to i Knivbladet, og typisk for Asbjørn Hylland. Ved første blikk ser kanskje ikke graveringen i øvre og nedre holk på dette eksemplaret ut til å ligne hverandre nok, men de er fra samme mann og hører sammen. Både bunner og bladnerver er gjort helt likt.
Opphenget er helt det samme som på den i Knivbladet (og maken til en annen slik kniv som ble solgt på auksjon i fjor), bortsett fra sølvplaten.

Det er ikke uvanlig på slike kniver at ikke alle deler er fra samme knivmaker. Vi er jo ellers vant til at en kniv kan ha blad som er smidd av en annen enn den vi regner som knivmakeren, enten det er gamle eller nye kniver. I Norge er dette ukomplisert, mens det i noen andre lands knivmiljøer ville vært svært uvanlig med blad fra en annen smed. Hvorfor er det da så merkelig om en langt mindre vesentlig del av kniven enn bladet skulle komme fra en annen? Når en kniv ikke engang er signert, kan det ikke ha vært noe i veien for at knivmakere byttet arbeid: Du lager noen graverte holker for meg, og jeg skjærer litt geitehorn for deg.
En annen mulighet er at Hylland skar hornet nøyaktig etter forbilde av Aanund Nystog.


Hører kniv og slire sammen? Det går an å lure. Begge slireholker har altså samme bunner, og bunnene i skaftholkene er av nesten samme slag som dem, men bare nesten. Akantusen er en annen enn i slireholkene, blant annet med andre bladnerver. Dermed er det nærliggende å tenke seg en annen knivmaker. Men nå er altså skaftholkene gravert som på knivene i Knivbladet, og dermed har kniven tydeligvis sittet i denne slira siden starten.



Så kommer vi til masken i skaftenden. Den er av det slaget som flere brukte. Ikke langt unna Kleppo, men er i motsetning til Kleppos masker uten tenner. Hva med Aasmund Hovden? Ikke helt lik der heller.

Da jeg først fikk se bilder av kniven, og etterpå så den på Kongsberg-Marken 2009, regnet jeg det som sannsynlig at ikke alt var originalt. Men etter at den er gransket nærmere og er blitt sammenlignet med andre Asbjørn Hylland-kniver, ser det ut til at alt har vært der fra starten. Kanskje variasjonene i gravering fra holk til holk viser at denne kniven er litt eldre enn dem i Knivbladet, fra en tid da Hylland ennå var mer underveis enn da han laget de to i bladet.
Kanskje masken er en Hylland-maske fra før han begynte å bruke en hund i skaftenden. Og kanskje både det ene og det andre. Som med fine staskniver flest: Denne tåler å bli diskutert om og om igjen, og sammenlignet direkte med de andre knivene jeg har nevnt her, når muligheten byr seg.
Aanund Nystog

Sammenlign også med Talleiv Nystogs kniv her.










Legg merke til innsnittene i de graverte bladene, slik også Talleiv brukte. Sammenlign også med graveringen i den antatte Gunnarson-kniven her. Ikke det samme, men det er sånne saker som man må være oppmerksom på, for neste gang en lignende kniv dukker opp, er den nok usignert, og da er sammenligning av detaljer eneste vei.



