9. mars 2011
Aasmund Hovden
Her er en telemarkskniv som knivsamlere flest mangler noe veldig. Det uvanlige med denne nydelige saken er at jeg fikk låne den med meg hjem fra Kongsberg-Marken 2011, og jeg har den her nå. Den fortjener å bli tatt masse bilder av.
På knivtreff får vi se de store klenodiene, hvis vi bare har litt flaks og er der når de blir tatt fram. Kanskje vi får holde dem og studere detaljer. Og det er jo supert, men det trengs mer tid for å sette seg ordentlig inn i en avansert kniv. Den må studeres lenge og mange ganger, og tas fram igjen når som helst man føler for å se på en eller annen detalj en gang til. Den må sammenlignes med andre kniver. Altså: Man må ha den selv. Eller få låne den.Kniven er laget av Aasmund Hovden (1876-1952), ganske tidlig i hans produksjon: 1923. Graveringen hans er av tre hovedtyper. Denne kniven er av den typen som regnes som den første, og som også vanligvis er den enkleste. Til å være av denne typen er dette eksemplaret blant de mer avanserte. Den er også uvanlig fint bevart, og dermed alt man kan ønske seg av en slik kniv.
Du kan lese om Aasmund Hovden her:
Halgeir Brekke: Kniv- og felemakeren Aasmund Hovden.
Eit minneskrift. Høydalsmo 1997. ISBN 82-994291-0-2.
Hovden hadde ingen stor produksjon. Da Brekke skrev boka i 1997, visste han om 28 eksemplarer totalt, og 4 av den eldste typen. Det finnes selvfølgelig flere, også av den eldste, men uansett er det sørgelig få av dem. Og det spørs om noen av dem er bedre enn denne.

Senere laget Hovden både slike store og en mindre modell.
Graveringen

Her er det mye å studere. Noen detaljer burde vel interessere dagens knivgravører, og for samlerne er det mye å sikle over.
Sølvet er ganske anløpt, men var ikke svertet da kniven var ny. Skal man pusse en sånn kniv? Jeg ville ikke gjort det, ikke når det ser så bra ut som her, og ikke har vært tuklet noe med, men det blir ment forskjellig om dette.
Pen flammelønn i skaftet.

På bildet buer de lange tungene seg nedenfra og oppover og innover mot midtmotivet på hver side, og overlapper mønsteret under. Tungene ser du også i detaljbildene fra skaftholkene.
Følgelinjen (eller dobbeltstrek eller innerstrek eller hva du vil kalle den) er den ekstra linjen som du ser innenfor konturlinjene i mønsteret.
Både tungene og følgelinjene er elementer vi kjenner fra gamle tatergraveringer. Her hadde både Hovden og Bjørn Kleppo nytte av Lars Oliversen Griffenfeldt (1869-1953), som har fått en god del av æren for dette mønsteret. Du kan se kniver fra Griffenfeldt i denne artikkelen.
Bjørn Kleppo (1894-1976) var yngre enn Hovden, men disse to og Bjørns bror Olav (1890-1965) begynte omtrent samtidig å lage kniv, og har nok studert grundig både hverandres kniver og knivene til Griffenfeldt.

Det er brukt både trambulering (vrikkegravering) og strekgravering. Hovdens kniv er uten trambulering, med kragen over endekula i slira som det lille unntaket.
"Skjulpetak"

En skulp er et huljern som brukes i treskjæring. Den vanlige betegnelsen på graverstikkel som kan lage tilsvarende effekter i sølv, er bollstikkel. Men knivfolket foretrekker visst betegnelsen skjulpetak også i sølv, eventuelt moderert til skulpetak. De finnes også hos andre knivmakere, både i Telemark (f.eks. Gunnulf Klepphegna) og i totenkniver (f.eks. Nils Talebakke), men ikke helt i denne utførelsen.

Det oppe til høyre er bredere enn det forrige, og han har brukt mange snitt for å få det til. På det nede til venstre har han lagt inn en midtribbe.
Skjulpetak i disse tre variantene ville ha frisket opp graveringen på nåtids telemarkskniver. Ikke lett å få til bra, men det må da være noe å prøve?

Her har han ikke brukt skjulpetak, men har gravert inn noen dypere bladnerver på mer vanlig måte.
Maske


Morsomt og grinete ansikt som vanlig. Han har fått seg en dytt i nesa.
Rundt ansiktet er det et "tannhjul".
Kniven kan demonteres ved å skru av masken. Sånt er ikke lenger så vanlig, men det er da et pluss også på en ny kniv at den kan tas fra hverandre?
Pauting

Vanligvis er slirene hans mørke. I dette lyse læret kommer detaljene fint fram, særlig med så liten slitasje.



Senere stemplet han øvre slireholk, men ikke på tidlige eksemplarer som dette.
Som vanlig er holken festet med nagler. Med moderne lim trengs de ikke lenger, men jeg liker godt å se dem også i kniver som er laget nå.
Bladet
Til slutt bladet. Det er vel litt rart at bladet så ofte er den delen av kniven som minst blir lagt merke til. Uten blad ingen kniv, men likevel er det sånn. Det er i resten av kniven at det meste av arbeidet er lagt ned, og det er antagelig ikke Hovden selv som har smidd dette her.
Halgeir Brekke skriver at det ikke er kjent at Aasmund Hovden smidde noe blad, men utelukker heller ikke at han kan ha gjort det. Dette eksemplaret ser ut som et fra en av Kleppo-brødrene, med deres typiske smellopp.


Det er ikke brukt støtteskinner på sidene av bladet i overgangen til holken. De kom på moten senere.
Bladet er 8,9 cm langt (har vært ca 2 mm lengre), og 1,9 cm bredt utenom smelloppen. Og det er ikke noen tynn flis: 5,8 mm tykt innerst og 4,8 mm midt utpå.
Litt av bladspissen er borte, men ikke mer enn at bladet godt kan være som det er.
Det ble en del bilder av dette. Likevel er det alltid flere detaljer å nyte i en kniv av dette slaget. Hvis man bare har kniven.
En del av min begeistring for akkurat dette eksemplaret henger nok sammen med at kniven ligger på bordet her akkurat nå. Dere som har en hel samling av sånt noe, går vel rundt og er begeistret hele tiden?
3. april 2011
En litt annerledes kniv fra Aasmund Hovden

Halgeir Brekke skriver at det var en viss overlapping i tid mellom de tre typene, som lettest skilles på mønsteret i nedre slireholk:
Enkel blad-dekor: ca 1920-1930.
"Bandet": ca 1920-1952 (mest før 1940).
Blomsterranke: ca 1935-1952.
Som du ser, er det godt mulig å finne begge de to første typene fra hele 1920-tallet, så litt tvilsomt er det vel å kalle den ene av dem den første.
Kniven jeg viser her, har jeg få bilder av, og bare i slira. Jeg knipset bare noen litt raskt på et knivtreff, i motsetning til forrige kniv som jeg hadde med meg hjem og kunne bruke mer tid på.
Denne også er et sabla fint eksemplar, velholdt og i orden hele veien. Skaft i valbjørk. Svart slire, som er hans vanligste farge.

I likhet med forrige kniv har Hovden her holdt graverstikkelen rett hele veien, og ikke lagt den over på siden for å illudere dybde i mønsteret.


Holk med mindre bruk av følgelinjer enn i forrige kniv. Enda viktigere er det at Hovden heller ikke har brukt skjulpetak her. Det er sånt som gjør at en samler må ha begge typer! (Som vanlig. Og selvfølgelig den tredje typen også.)

I Brekkes bok er det et eksemplar som er så godt som identisk med dette, med et viktig unntak: Kniven i boka har skjulpetak, som altså ikke er noe som alltid hører til den første typen.
En sak til: Bildet på side 33 i Brekkes bok er speilvendt.