13. juni 2008



Fra Eskilstuna,


men ikke bare derfra



Det er alltid en fornøyelse å bla i Arne Marmérs bok Knivar från Eskilstuna, og se på alle foldeknivene. For det er jo særlig foldekniver hans bok handler om, siden det ble laget et mylder av slike der borte. Det er leit at han døde uten at boka hans om barberknivene fra Eskilstuna ble ferdig og utgitt. Og så er det mye mer å fortelle om slireknivene derfra også, men det er vel for mye å håpe på at noen en dag kommer med bok om dem?


På side 83 viser Marmér en gammel foldekniv fra Anders Gustaf Gustafsson (1828-1913), som hadde verksted fra 1869 til ca 1890. Alle knivene hans er altså langt over hundre år. Kniven har en uvanlig mekanisme som Marmér beskriver slik:

"Kniven är enbladig och bladet fälls ut genom att en sprint dras ut så att ena skollan kan lyftas i bakkanten varigenom det blir möjligt att svänga bladet 180 grader och sedan låsa fast den med sprinten."


Denne er nok ikke til å komme utenom for en som samler foldekniver med forskjellige låsmekanismer. Jeg gjør ikke det, og av Eskilstuna-kniver er det bare tønnekniver jeg samler, men jeg kjøpte nå en slik Gustafsson likevel en gang jeg fikk tilbudet.



Den er maken til den hos Marmér.







Bladstempel: A. G. GUSTAFSSON ESKILSTUNA











En annen gang kjøpte jeg denne:

I motsetning til Gustafsson-kniven min er den ustemplet, men den har samme mekanisme som Gustafssons, og kunne vel også være laget av ham.

Skaftet er i jern med sideplater i messing. Men knivmakeren har bommet stygt slik at bladet ikke går inntil når kniven er sammenslått. Altså et mislykket eksemplar.












Splinten går gjennom et hull i sideplaten og ender i et feste bak i kniven. Her er det to metallbiter som står skrått mot hverandre og holder splinten fast. På Gustafsson-kniven min er det i stedet en bøyle. Det har det nok vært her også, bare at en del av bøylen mangler.

Foldekniver med rar mekanisme kan være utsatt for folk som ikke vet hvordan de åpnes. Hvis de bruker krefter og brekker av festet for splinten på denne her, lar det seg knapt reparere etterpå. Foldeknivsamlere lærer seg vel kanskje å se an folk før de låner bort en kniv med rar patent uten å forklare den først.


I utfoldet tilstand, med splinten bare delvis trykket inn.




Så en dag satt jeg og bladde i en annen bok: The Knife and its History, utgitt i Ibach i Sveits i 1984, til hundreårsjubileet for Victorinox. På side 28 er dette bildet:


Her har vi samme mekanisme som i Gustafssons kniver, i to versjoner. Den ene med kodelås. Ludvig XV, påstås det, altså 1700-tallet og Frankrike. Det er gammelt, mye eldre enn Gustafsson, og en del mil fra Eskilstuna.

Veldig morsomt bilde å finne, men ikke så mye å bli overrasket over. Foldekniver har vært laget alle steder, i alle år, og i utallige utgaver. Opprinnelsen til mange av dem er i Frankrike. De var lett å ta med seg rundt, og det er ikke noe merkelig at en slik kniv havnet i Sverige, og heller ikke at en knivmaker der fikk lyst til å lage maken.


Før jeg leste om de franske knivene, gikk jeg ut fra at begge mine var fra Gustafsson eller iallfall fra Eskilstuna. Nå er det usikkert for den ene av dem.

Den ustemplede ser mye eldre ut enn den fra Gustafsson, men det er ofte vrient å avgjøre om noe er eldgammelt eller om det bare er gammelt. Kanskje denne er eldre enn jeg først trodde.


Dermed vet jeg ikke sikkert at også min usignerte er svensk. Men jeg kjøpte den nå i det minste av en som fant den på et bruktmarked i Sverige.


.