21. juli 2009



Halvor Teigen?



En staselig telemarkskniv merket 1878. Supert å få se.

Slire skåret i geitehorn, og det er et veldig pent eksemplar. De er gjerne pene, for dette er kniver som knivmakerne la adskillig arbeid i, og som ofte er tatt godt vare på.

Siden det ikke sjelden er betydelig usikkerhet omkring dem, gir de oss stadig noen fine knivdiskusjoner, som sjelden ender med at alle problemer er løst.

Og hoveddiskusjonen omkring en slik kniv, den er som vanlig denne: Hvem laget kniven? For hva er det som mer opptar samlere - enten det er kniv eller annet de samler - enn å få satt navn på gjenstandene?

Her starter diskusjonen automatisk med Halvor Teigen (1818-1910) fra Rauland, og så spørs det om den ender med ham, eller med en annen, eller om vi ikke finner ut av det.

Helst skal den være fra Teigen. Dette er uansett en kremkniv, men vi liker store navn.


På baksiden av slira er det en morsom tekst, og under nedre slireholk er det to bokstaver, som vi skal se mer på.


Nå som jeg stadig viser bilder av slike utskårne kniver med geitehornsslire, kunne man kanskje tro at de er ganske vanlige. Det er de ikke. Det er en begivenhet hver gang en nyoppdaget viser seg på knivtreff, og ganske få knivsamlere har flere eksemplarer.






Messingholker, til en forandring. Under sliretuppen står det HA 1878. En veldig fin alder. Og bokstavene?

Siden dette er en kniv av Halvor Teigen-typen, er det jo fristende å tenke seg at bokstavene står for Halvor Asbjørnsen Teigen, og at han enten har laget kniven selv eller at det er hans eiersignatur.














Slira er fint skåret, men er det Teigen som har gjort det? Akantusen mangler noe av hans dybde og liv. Den mangler også de typiske Teigen-rosene, og bladnervene er ikke plassert med hans vanlige sikkerhet.

Utformingen av sliretuppen, med denne enkle holken og denne skjæringen like ovenfor, er en av Teigens typiske. Men vi ser den også av og til fra Talleiv Nystog, og det var jo ikke noe til hinder for at enda flere laget den slik. Utskjæringen like over holken ligner ellers mye på den vi ser i noen Lillehammer-kniver, så dette er kanskje en idé som hadde sin opprinnelse i Gudbrandsdalen, og som hører til sånt som treskjærerne utvekslet da de arbeidet på verksted i Oslo.

Til sammenligning kan vi se på skjæringen i disse to typiske eksemplene på Halvor Teigens skjæring i toppkvalitet:














I graveringene i 1878-kniven har vi de små hakkene i bladkantene, som flere brukte. Halvor Teigen (og Talleiv Nystog) gjorde det av og til på denne måten. Men om dette er fra Teigen, kunne vi kanskje ha ventet oss graveringen bedre utført?








Skaft i tre. Pent skåret, men også her er det et spørsmålstegn ved mønster og kvalitet.

Jeg vet ikke hvem som har smidd bladet. Det er ustemplet, og jeg kjenner ikke smelloppen. Men det kan vel godt være originalbladet.





Knivmakeren


Det finnes andre gjenstander med HA-signatur, og som regnes som sikre Teigen-arbeider med hans typiske skjæring. Da er ikke bokstavene lik dem som er brukt her.

Det er ikke godt å vite hva Teigen kan ha laget i løpet av sine mange år som knivmaker. Vi har hans klassiske type, den jeg viste på to bilder ovenfor her, men han kan ha laget andre. Han bodde i Telemark og skar kniver, og så bodde han i Oslo og skar kniver på treskjærerverksted, og i 1878 var han for lengst tilbake i Telemark igjen. Det ville være rart om det ikke var betydelig variasjon i mønster og utførelse fra de eldste til de nyeste.

Ofte redder vi oss unna med at en kniv kan være et tidlig arbeid, eller et veldig sent. Men her vet vi årstallet, og i 1878 var Teigen 60 år og skulle ennå være i sin beste alder som treskjærer. Da skulle man vente at skjæringen hadde vært blant hans beste og mest typiske.

Det finnes nok en del "sikre" Teigen-kniver som ikke er det likevel. Det var så mange som skar pent på denne tiden.

Ta en titt på de to fine knivene i Knivbladet 2008 nr 4, side 9. Den til venstre har slire av Teigens typiske, mens skaftets opphav er mer tvilsomt. Den til høyre ser knapt ut som noe fra Teigen i det hele tatt. Begge kniver har bymutter i skaftenden. Skar Teigen noe sånt som dette mens han bodde i Oslo?

Tilbake til den aktuelle kniven. Selv om HA virkelig er den berømte Halvor Teigen, er ikke kniven nødvendigvis laget av ham. Det er usannsynlig at han kjøpte kniver av andre, men i 1878 fylte han rundt år. Kniven kan ha vært en gave til ham på 60-årsdagen, fra en annen knivmaker.

Hvis den er laget av en annen, i så fall hvem? Det trenger ikke å ha vært en i nærområdet. Fra denne tiden er det ikke mange kjente knivmakere som kan ha laget en kniv akkurat som denne. Men kanskje det var en ukjent? I 1878 var det en hel gjeng dyktige folk fra Telemark og andre steder med bakgrunn fra verkstedet til de Coninck (som døde i 1874), eller som hadde vært elever av disse igjen, og sikkert andre gode som beundret og etterlignet Halvor Teigen.

Men ville denne uidentifiserte knivmakeren satt på initialer, og på dette stedet? Dette er i det hele tatt en tynn historie.

Andre historier kan tenkes, for vi liker historier, og de kommer nok til å bli foreslått når denne kniven blir vist fram og studert.

Kvaliteten på skjæringen: Eieren forteller at mønsteret i kniv og slire er svært likt skjæringen i en annen der kvaliteten er helt topp. Det gjør ikke saken enklere.

Jeg ender dette uten noen foreløpig konklusjon. Kanskje Halvor Teigen, kanskje ikke.




Baksideteksten



Morsom tekst bak på slira. Sånt er ikke vanlig å se, og det bidrar til å gjøre dette til en spennende kniv.

En idé for den som skjærer sånne slirer nå?

Jeg har øket kontrasten på bildet for å gjøre bokstavene mer tydelige, men så veldig leselig tekst er det likevel ikke blitt. Det står noe slikt som dette:

"Vaabygjan og Strandbygjan dei tala (taka?) til aa krasle. Saa reiser dei på Toresmogen og byter Folane blakke"
Toresmogen: Det skal ha vært en kirke og en markedsplass ved Møsvatn i Telemark, men dette er visst kanskje bare for sagn å regne.

Det er vel et sitat? Fra folkevise eller fortelling? Gi lyd, dere som vet det.



.