3. september 2012



Norsk Slireknivfabrikk



En av knivfabrikkene i Trondheim var Norsk Slireknivfabrikk. Det er svært lite å finne derfra, og knivene på dette bildet er hele samlingen min. Stort flere har jeg heller ikke sett.

Jeg har tidligere skrevet her om fabrikkene Norsk Knivfabrikk og NORA. Trondheims helt store knivprodusent, B. Knudsen, kommer jeg nok også til å skrive om. Der er bare problemet at jeg har så altfor mange Knudsen-kniver liggende, så jeg utsetter det stadig.

I boka Litt av hvert om kniver nevnte jeg Norsk Slireknivfabrikk. Jeg visste lite om den da, og jeg vet lite fremdeles, for eksempel er det uklart hvor lenge den holdt på. I boka skrev jeg dette:

"I en annonse fra 1930-årene fant jeg noe som tyder på at det har vært enda en knivfabrikk i Trondheim: Norsk Slireknivfabrikk A/S, Nordre gate 8. Grunnlagt i 1937. Disponent: Arne Kaarø.
   ---
   Nåværende innehaver av firmaet forsikrer at de aldri har produsert en eneste kniv. Derimot hadde de i mange år agentur for løse knivblader fra Brusletto og andre fabrikker på Geilo. Norsk Slikeknivfabrikks kniver måtte nok være laget der, trodde han."

Av knivene på bildet over er bare én i god stand. Det blir gjerne sånn når man må ta til takke med det lille som finnes der ute.

Selv i god stand er ingen av knivene verdt noe å snakke om. Som det ofte er med gamle fabrikkproduserte kniver, har vi en kombinasjon av sjeldenhet og ekstremt lav økonomisk verdi.


Det du kan regne med å finne, er kniver som dette, av klassisk moratype, i middels eller dårlig stand. De ser ut helt som de svenske, eller i dette tilfellet mer nærliggende: helt som knivene fra B. Knudsen.




Knivene på bildet over har de tre bladstemplene jeg har sett.

Øverst er det som må være det eldste:

NORSK SLIREKNIVFABRIK A/S

Jeg går ut fra at dette stempelet er eldst både fordi de andre er mer forseggjort og fordi det her står FABRIK med bare én K.

På de to andre bladene er det samme stempel i to størrelser.




Egen produksjon?


Ordet "fabrikk" i firmanavnet skulle vel tyde på at firmaet hadde egen produksjon. Det tviler jeg på at Norsk Slireknivfabrikk hadde.


Dette fine eksemplaret er den eneste av moraknivene jeg har sett med slire. Jeg kjøpte den på eBay fra USA, og regner det som ganske sikkert at kniv og slire har hørt sammen fra starten.

Og den slira er helt maken til dem som B. Knudsen brukte:


Her er slira til venstre sammen med en med B. Knudsens egen merking. Det er et tomt felt der hvor B. Knudsen hadde sin BK-logo.

På baksiden står de, som vanlig på Knudsen-slirer:

MADE IN NORWAY

Og størrelsen: 1/0

(Jeg skal få byttet ut bildet med et der de to slirene er i samme størrelse, og siden dessuten diskutere hvordan det kan ha seg at slirene fra B. Knudsen og ØYO i en periode er så påfallende like.)


Bladene fra Norsk Slireknivfabrikk er ikke av de beste. De er sprø, og mange av dem har sveisefeil.


Her er en enkel speiderkniv der slira kanskje er den originale, men kanskje ikke. Sånt er omtrent umulig å slå fast sikkert.

Sikringsstroppen har samme knapp som B. Knudsen ofte brukte, med akkurat den dekoren. Skaftet er også helt likt noen som B. Knudsen laget.


Kniver med finsk utseende hadde de også, i likhet med mange fabrikker i Norge og Sverige. Her har slira mistet all pelsen, og beltestroppen er delvis borte. Dette er den eneste jeg har sett med slire.

Den løse kniven som jeg har tatt med på bildet, ser ut til å ha hatt et mindre blad, men det er ikke godt å si når det er så mye brukt som dette.

Kvaliteten er ikke spesielt god. Lærlappen i øvre halvdel er klippet veldig på frihånd.

Og så er det en uvanlig sak med denne slira:


Normalt har sånne slirer nagler i "hjørnene". Det har denne også, men her er naglene ikke to halvdeler satt inn fra hver sin side, her er det bare stifter som er slått inn fra forsiden. Dette burde være en svært dårlig løsning, men de har ikke løsnet.

Igjen ser skaftet helt ut som noen fra B. Knudsen.


Nordre gate 8 i Trondheim virker ikke sannsynlig som adressen til en fabrikk. Det kan jo ha vært kontoradressen, og at de hadde fabrikken et annet sted i byen. Men det går like godt an å tenke seg at alle skaftene ble kjøpt fra B. Knudsen, at bladene kom fra en smed som ikke var i toppklassen, og at noen av slirene kom fra B. Knudsen (eller en annen fabrikk), og at noen slirer (de av finsk type) var hjemmearbeid. Kanskje noe kom fra Geilo.

Og kanskje sånt går an å finne ut, jeg har bare ikke brukt masse tid på dette.

Ifølge Folketellingen 1910 for Hemne på Nordmøre var Arne Kaarø landhandlersønn, født i Hemne i 1897. Trondhjems adressebok for 1923 opplyser at disponent Arne Kaarø var styremedlem i Den merkantile klub i Trondhjem. Han døde i 1959.




Tillegg

(4. oktober 2012)


Ikke lenge etter at jeg hadde lagt ut dette, fikk jeg tak i en kniv til fra Norsk Slireknivfabrikk. Den lå i en skrotkasse på Dyrsku'n.

Bortsett fra fingervernet er den maken til den enkle speiderkniven ovenfor.

Igjen er det usikkert om slira er den opprinnelige. Den er uten speider.