12. oktober 2012



Bergans Mini-Sliring



For ikke lenge siden fikk jeg en pakke i posten med en overraskende slire, en jeg ikke ante fantes. Den hører hjemme i en av hovedsamlingene mine: knivene fra Bergans ryggsekkfabrikk.

Jeg har jo stadig tenkt å gjøre mye mer ut av Bergans enn bare de artiklene dere finner her i listen over artikler, som en del av dere sikkert har lest mer eller mindre av. Kanskje det blir noe neste år, eller året etter, eller noe sånt. Her er i det minste noe å ta inn i teksten i del 2.


Sliring er en av Bergans hovedmodeller. Den finnes i to størrelser (har jeg trodd) og et utall varianter, og er å finne i prislister og annonser, og på dette bildet ligger to typiske eksemplarer til venstre. Men se på slira til høyre på bildet. Den har jeg ikke funnet nevnt noe sted, så den kom virkelig ut av det blå. Det var Bjørn Frode Hanssen som fant den og forsto hva det var.

Som dere ser, er Sliring ikke i to størrelser likevel, men i tre.

Stor Sliring har slire på ca 22 cm, liten Sliring har en på ca 19 eller 19,5 cm. Den nye, som jeg heretter kaller Mini-Sliring, måler 17,5 cm.



Kniven mangler, så jeg vet ikke hvordan den ser ut, men en viss idé har jeg. Her har jeg satt i en ordinær Sliring-kniv for å vise at slira er romslig nok til at denne kniven går nedi, bare ikke dypt nok til at slira dekker treet på vanlig måte. Kniven stopper for tidlig mot den stoppeknappen som er nedi der i alle Sliring (og dessuten i de fleste Slirkniv og alle Spikkekniv).

I blad-delen av slira er det plass til det vanlige bladet, det er skaftet i Mini-Sliring som er kortere. På denne måten kunne Bergans bruke både blad og holker fra den vanlige, lille modellen. Det holdt å korte ned trestykket mellom holkene med ca 1,5 cm. Det er jo godt mulig at de tok ned bladet en halv eller hel cm, men det var altså ikke plassmangel som gjorde det nødvendig.

Dermed blir skaftet svært kort, bare to-tre millimeter over 8 cm. Med standard blad og holker blir det litt rare proporsjoner av det. Her har vi tydeligvis en modell som det ble laget en forsøksserie av, antagelig en ganske liten serie. Kanskje tenkt som speiderkniv?


En vill idé kanskje, men er det noen mulighet for at slira har krympet? Nei. Den er av kromgarvet plattlær, så det er umulig. Jeg tok den likevel med og viste til Jørn Jensen for ekspertuttalelse, og han bekreftet at det ikke kan ha hendt.











Når er den laget? Etter stemplene og naglene å dømme, er den fra slutten av produksjonen på Kongsberg, men før K J Eriksson i Mora overtok i 1957.






Nå gjenstår bare problemet med å finne kniven til denne slira. Er det noen som har en?

.