17. august 2009
Knivdagene på Elverum 2009
Dette har tatt tid. Da jeg kom hjem fra Elverum, nektet PC'en å starte. Bånn i bøtta. Man føler seg avstengt fra resten av verden og får ikke gjort noe som helst. Nå sitter jeg her med en annen PC som jeg ennå ikke er venner med. Vel.
Jeg har noen bilder fra Knivdagene på Norsk Skogmuseum. De er som vanlig tatt uten noen plan. Vi får se på det jeg har. Jeg begynner med bilder til knivfolkets familiealbum, og noen få kniver fra konkurransen, og så skal jeg vise flere og eldre kniver senere en dag.
Bilder fra 2007 og 2008:
2007
2008 del 1 og del 2Sånn skal det se ut på Knivtorget. Masse bra knivfolk, masse gamle kniver, og praktfullt vær. Torsdag og fredag hadde vi det akkurat sånn som dette, og halve lørdagen. Så regnte det cats & dogs, og så klarnet det overraskende opp igjen til Steen Nielsens tradisjonelle grillaften for knivfolket lørdag kveld. Og så var det cats & dogs igjen på søndag, og mange dro hjem tidlig den dagen.
Det meste på Knivtorget var som det pleier. Og det er fine greier, for hvem i all verden vil vel ha forandringer? Selv hadde jeg det iallfall helt toppers denne gangen også.
Knivhandel ved den gamle smia til Svein Svimbil (1888-1987) fra Tinn. På bildet til venstre Antonio Burgos Carreno, og bak ham Per Arnesen. På bildet til høyre Reidar Aasen. Alle tre har noen år bak seg på akkurat denne plassen, og har nok tenkt seg dette stedet i årene framover også, for det er akkurat her knivsamlerne oppholder seg det meste av tiden.
Svimbils gamle smie er veldig fin og passer bra der den står, og det burde absolutt vært litt aktivitet i den. Flere ganger har det vært gjort noen forsøk, og i år også var det planer om å få til noe smiing, men det er en hel del der inne som må fikses først. Her ligger det an til et lite prosjekt for noen.Det er best å ikke rote seg utenfor Knivtorget, for der ute kan man bli distrahert av alt mulig som ikke har med kniv å gjøre. Jeg prøvde å finne et høyt sted for å ta et oversiktsbilde, og gikk opp i brannvakttårnet. Der oppe fra var det fin utsikt over deler av museumsområdet, men ikke over Knivtorget, bare over sånt som de andre driver med på resten av De Nordiske Jakt- og Fiskedager.
Norsk Knivforenings pris Sorte Hånd for 2009 gikk til Ole Jacob Oxum, Porsgrunn. Her er han som vanlig parkert like ved Svimbil-smia.
Ole Jacob har vært en sentral person i knivmiljøet i svært mange år. Han er en av våre aller mest kunnskapsrike knivfolk, og ikke bare når det gjelder telemarkskniver. På ethvert knivtreff er han omgitt av samlere som vil vite noe om knivene de har med, og ellers i året blir han ringt ned (blant annet av meg). Mye som har vært skrevet om kniver, har vært sjekket med ham først, og mye mer burde ha vært det. Jeg pleier å si det sånn: Enhver knivteori må ha passert Oxum-testen.Norsk Skogmuseums første direktør, Tore Fossum, til venstre, og Magne Rugsveen.
Tore Fossum hadde stor betydning for hele knivmiljøet, for å få i gang mye av det vi driver med nå. Kniven er det redskap som mer enn noe annet er felles for alle som holder på med de aktivitetene som Skogmuseet arbeider med, og han fant ut at da var det naturlig at museet satte av en hel del tid og plass til kniver og knivfolk.
Som sjefkonservator på Skogmuseet var Magne Rugsveen i alle år museets representant i Norsk Knivforenings styre, helt fra starten i 1987. Etter at han ble direktør på Mjøsmuseet, har han vært vanlig valgt styremedlem.Oddvar Moen, Bamble i Telemark, stolt vinner av prisen Årets Kniv for 2009. Sikkert enormt gøy for en knivmaker å oppnå.
Siden han fra før hadde førstepremier fra tre forskjellige år, fikk han også Norsk Knivforenings gullmedalje.
Bilde av kniven hans, og noen andre, kan du se på Norsk Knivforenings liste over årets premier og nedenfor her.
Svenske Jonny Walker Nilsson fikk også sin gullmedalje i år, og det regnet han vel med å få da han sendte inn kniv til konkurransen. Han har fått Årets Kniv to ganger, og en førstepremie i tillegg, så nå manglet han "bare" enda en førstepremie for å få medaljen. Bilde på premielisten og nedenfor.Arne Skogli, dyktig knivsmed fra Løten med populære blader. I år fikk han prisen Årets Knivblad.
Bilde av blad på premielisten.
Knivtorget har et sterkt innslag av svenske og danske smeder og knivmakere og knivhandlere. Her er Kent Andersson med damaskblader og årets førstepremie.
Logoen på capsen er den samme som signaturen på knivbladene. Den er ikke lett å tyde før man får vite at han er fra Såå, som ligger i Åre kommune.
Maihkel Eklund med mye pent. Skal man få bra bilder av sånne blanke saker med gravering, må man ha dem hjemme og fotografere i fred og ro. Ikke rart at det er mye morsommere å ta bilder av gamle kniver der alt har fått seg litt patina.
Sissel og Bo Helgesson har vært på Elverum mange ganger, med lekre saker på bordet, både av knivblader og andre trebearbeidingsjern. Bladet over gir ikke så godt inntrykk av dette, for også på dette bordet er det sørgelig blankt hele veien. Dere får heller ta en titt på nettsidene deres, både for Eklund og Helgesson.Veteran på Knivtorget.
Mange av oss har en del år bak oss på Elverum. For meg var dette 25. gang på rad. Et lignende tall gjelder for mange andre også, for det var like før midten av 1980-tallet det så smått begynte på museet. Mange av oss begynte på likt og kan regnes som veteraner.
Men her er en som også kan kalles veteran, med tolv deltagelser av tolv mulige: Marius Reiersen, sønnesønn av Leif Reiersen, er elleve år, og dette var hans tolvte gang på Knivtorget.
Og så er det klart at man skal snakke om været.
Været er en hovedsak for å få Knivtorget og ethvert annet knivtorg til å fungere. Og det gikk lenge bra. Fabelaktig første dag. Og andre dag. Og da jeg lørdag morgen traff danske Paul Strande på vei inn til Knivtorget, sa han at dette var jo helt utrolig: Her hadde vi enda en super dag foran oss - det var nesten så man skulle tro at man var i Danmark!
Han liker å si sånt til oss nordmenn.
Men utpå dagen fosset det ned så man heller skulle tro at man var i en eller annen trope i regntiden. Og, som vanlig når sånt skjer, da dør hele greia. Da er det game over.Klokken tolv på lørdag begynte premieutdelingen, og da begynte også regnet. Jeg kom meg under tak på den andre siden av Knivtorget, og knipset bare et bilde på lang avstand.
Dere får heller se på premielisten, og så se de glade ansikter på bildene fra i fjor. De glade ansikter er for en stor del de samme.
Diverse bra knivmakere kan skimtes der borte i regnet. Morten Håkonsen, Gunnar Momcilovic og Espen Norheim, for eksempel. Og helt midt på bildet er det Eva Berg som henter diplom for sin far, Gunnar Berg, som ikke kunne komme i år.Per Hagen. Det har begynt å regne. Hva gjør man? Håper at det går over?
Like etter fant han noe bedre å holde på med, og alt så ut som på neste bilde.Når det regner blir det plutselig så god tid til å ta bilder, men ikke så mye å ta bilde av.
Så hvor er de, alle sammen? Noen får tid til å studere knivutstillingen, andre forsvinner inn i trengselen i utstillingshallene.Knivtorgets nærmeste stand inne er Jørn Jensens. Og hva kan man gjør der inne annet enn å handle noe?
Jørn fortalte forøvrig at i år hadde han solgt overraskende mye slirelær, etter flere års jevn nedgang. Så enten blir det nå laget flere kniver enn på lenge, eller så har hele gjengen samtidig fått arbeidet seg igjennom siste bit av den forparten de optimistisk kjøpte for noen år siden.
Jeg kjenner en knivmaker som i produktive perioder var oppe i hele tre kniver av voldbakkentype om dagen, og det var til og med fine kniver han laget. Men for knivmakere flest varer en sånn forpart veldig lenge. Hvor mange kniver blir det i året for knivmakere flest som driver sånn i det små? Ti stykker?
Utstillingen
Her skulle jeg ha vist masse bilder fra årets konkurranseutstilling, men det ble bare en kjapp tur innom, og der møtte jeg noen, og så noen til, og så ble det bare noen få og ganske fæle bilder, som vanlig med blits gjennom glass. Hm.
Og så skulle jeg gjerne ha skrevet litt ordentlig om utstillingen også, om tendenser og sånn, men da måtte jeg ha kommet på tirsdag. På onsdag er det allerede møtt opp en hel del folk, og da er det ikke tid til utstilling. Men et raskt overblikk viste at det var svært mye pent å se, fra flere av våre beste, men at det også var en del av de vanlige problemene.
Det kommer inn for få kniver, og for få fra våre aller beste. Sånn er det bare, og sånn har det vært i mange år. Det er jo frivillig å delta, og vi har ingen lokkemidler for dem som ikke bryr seg om å få premier.
All ære til Oddvar Moen som fikk prisen Årets Kniv. En veldig pen klassisk telemarkskniv med blad han har smidd selv, og med gravering med egen vri. Bra. Men hvorfor hadde den ikke konkurranse fra mer enn én annen klassisk telemarkskniv?
All ære til Arne Skogli også, for Årets Knivblad. Det var ikke så mange blader i år heller, og svenskenes avanserte damaskblader uteble, bortsett fra at de var å se i en og annen kniv i knivkonkurransen.
Knivene og bladene blir inndelt i klasser, og klasser er noen uhåndterlige greier. I bruksknivklassen er det altfor få enkle, robuste, virkelig brukbare kniver, om vi med bruk tenker oss allsidig virksomhet ute i bushen. Mange av disse knivene er mer som prydkniver å regne, og dermed svært nær stasknivklassen.
I klassen "Andre kniver" er det ofte bagateller som et uvanlig skaftmateriale som rettferdiggjør at kniven er plassert der og ikke i bruksknivklassen.
Sånt er lite å gjøre med hvis vi absolutt må inndele i klasser, noe jeg ikke er sikker på at vi må.
Jeg liker ikke at det er egen klasse for helstålblader. De hadde ligget like godt sammen med de laminerte bladene i standardklassen, akkurat som vi legger mønstersmidde blader med og uten innlagt eggstål i samme klasse. Det kan tenkes at en ny klasse blir opprettet fordi vi ønsker at mer av en bestemt type blir laget, men dette kan umulig gjelde helstålblader.
Og så liker jeg ikke at det er begrensning på bladlengde, men dette kommer visst til å bli gjort om. Brusletto Hunter er en av våre aller mest brukte kniver. Den har bladlengde på 13,5 cm, som er over grensen. Hvis noen laget en tilsvarende, håndlaget kniv med samme bruksområde, burde den kunne stilles ut.
Årets jury: Ivar Evjevollen, Kristiansand. Torolf Hervik, Trondheim. Øystein Køhn, Skien.Oddvar Moens kniv som han fikk Årets Kniv for. Den ble ikke bra på dette bildet, men det er en riktig fin kniv. Eget blad.
Helhornkniv fra Jonny Walker Nilsson, med hans eget damaskblad. Det er ikke bare materialet det kommer an på om det kalles helhorn eller halvhorn. Det er helhornkniv også når slira er en blanding av horn og tre som her, også om den hadde hatt overvekt av tre med innlagt horn. Halvhorn er det når øvre del av slira er av lær, også om det for det meste er tre i partiet nedenfor.
Man kan gjerne si at Jonny Nilssons førstepremiekniv ikke egentlig er en kniv, men noe som har fjernet seg svært langt fra noe som helst bruksområde for skikkelige kniver. Da vil jeg si: Akkurat som folk flest. Vi lever et annet liv, vi har andre kniver, og vi vil gjerne bli imponert over fabelaktig håndverk. Hvem andre våger seg på et så ambisiøst prosjekt som dette og greier å gjennomføre det?En lekker sak fra Jan Jonsson også. Den vant klasse Staskniv. Blad: Paul Strande.
Knut Mastad stilte med en enklere kniv enn vi er vant til å se fra ham, og en til som var enda enklere enn den igjen. Egne blader.
Men når vi bruker ordet "enkel" i forbindelse med kniven på det venstre bildet, er det mye å gå på, for da sammenligner vi med de tidligere Årets Kniv-knivene hans, og da er det jo et stykke igjen før det blir virkelig enkelt. Knakende fin. Førstepremie som vanlig.Espen Nordheim fikk førstepremie. Bladet til venstre fra Robert Mattsson, til høyre fra Steen Nielsen.
Annenpremie til Åsmund Skard. Den lå i skyggen i monteren og jeg fikk bare dette bildet av den, men sånn gjennom glasset så den for meg ut som en førstepremiekniv. Blad: Trygve Flatebø.
Publikumsprisen gikk til Aage Lilleseter fra Heidal i Gudbrandsdalen, med damaskblad fra Odd Morken. En iøynefallende kniv som dette gjør seg fabelaktig godt i monteren, og sjarmerer lettere publikum enn for eksempel Moens vinnerkniv. Og da er det ikke rart at det kan bli publikumspris av det.
Men noen premie fikk den ikke! Det kan virke merkelig.
For dere som ikke har vært med og dømt kniver: Mye ser annerledes ut når knivene ligger på bordet foran deg og skal bedømmes, enn når du ser dem utenfra i monteren. Jeg antar at denne kniven hadde ganske mange svakheter siden den måtte bli upremiert. Men sett utenfra virker det rart at den ikke engang fikk tredjepremie.
Det var alle bildene jeg tok i utstillingen. Jo, jeg skulle hatt en hel formiddag der.
ValbjørklundenLangs veien inn til museumsområdet er det et bjørkekratt som sikkert få legger merke til. Hvis noen tar en snartur innom der, er det nok ikke primært for å studere grønnsværet.
Knivfolk flest går vel rett forbi uten å vite hva dette er for noe. Men det er ikke hva som helst slags bjørk som står der og gror, men valbjørk, og det er Norsk Knivforening som har plantet den. Vi satte ned ett tre hvert år i noen år, og noen ganger flere. Så begynte det å bli ganske mange der, og for noen år siden stoppet det opp.
De eldste trærne har nå grodd seg til riktig pent, eller rettere sagt stygt, som det helst skal være når det er valbjørk vi snakker om.Jeg tok et bilde inne i krattet. Fine trær, om det er skaftemner man produserer.
Museet har noen valbjørker i arboretet også. Engang ble faktisk en av dem stjålet.
Et prosjekt kunne være å vedlikeholde denne lunden litt. Fjerne masse smågreiner og kvister som det likevel ikke kommer til å bli noe av, og få luftet hele lunden og gjøre det synlig hva dette er. Sånn som det er nå, er det ikke særlig futt i de trærne som står mørkest.
Før eller siden er vel tiden inne til å hogge ett av de eldste trærne og se hva det inneholder.
4. august 2009
Det er så mye som kunne vært skrevet om knivsmeden Bjarne Engli (1924-2003) fra Raudsand i Romsdal. Han var en sentral smed da den moderne norske knivtypen ble utviklet på 1980-tallet. Her viser jeg bare noen bilder av blader og et par kniver, og så får vi se om det blir utvidet siden.
Engli-bladerJeg har ganske mange Engli-blader liggende, og det er jeg ikke alene om. Mange har tatt vare på noen sånne, for han fikk en enestående posisjon som knivsmed.
Noen av oss kjøpte blader for å bruke dem siden, men så ble det aldri noe av. Andre kjøpte for å ha i samlingen, noen ganger uten at de egentlig samlet blader.Sånn er vi vant til å se dem. Ruglet overflate, som er det vanligste, eller glattpusset. Ofte med drop-point. Kort eller lang tange.
Stempel: B. ENGLI
På knivutstillinger nå er det bare en og annen kniv med Engli-blad. Sånn var det ikke da han var i full sving. På slutten av 1980-tallet var det konkurranser på Elverum der rundt en fjerdedel av knivene hadde blad fra Engli.
Uten stempel
De aller første Engli-bladene har jeg ikke sett. De smidde han i hjembygda Enge på Nordmøre i årene før 1950. De er ustemplet, som Nordmøre-blader flest, og det er vel tvilsomt om det er mulig å spore opp et slikt blad og få det identifisert. Han fortalte at han også laget noen få hele kniver den gangen, uten signatur.Bladet på dette bildet er smidd mens han var smed på Aura kraftanlegg i Sunndal i årene 1950 til 1957. Fremdeles var alle bladene usignert. Han laget dem etter forbilde av amerikanske jaktkniver, og fasongen er lett å kjenne igjen. Det kan ikke ha vært laget mange fulltangekniver i Norge på den tiden.
Totallengde: 24,4 cm. Selve bladet, fra spissen og til avsatsen i bladryggen, måler 10 cm. Bredde: 3,4 cm. Tykkelse: 5 mm.
Bladet er jevntykt hele veien, og da blir jo ofte et fulltangeblad veldig tungt. Dette veier hele 280 gram, mens et snaut dobbelt så langt blad nedenfor her veier 230 gram. Smidd av bladfjær fra en gammel varebil eller lastebil, antar jeg.
Han satte hjortehornsplater på sidene og brukte knivene på reinsjakt og hjortejakt. Han laget én kniv til hver jaktsesong, og etterpå fikk en i jaktlaget kjøpe den. Noen fikk tydeligvis også kjøpe løse blader, siden bladet på dette bildet eksisterer, men særlig mange eksemplarer kan det ikke være snakk om. Jeg skulle veldig gjerne sett en sånn gammel kniv med skaft og slire fra Engli selv. Er det noen som vet om en?
Med RAUDSAND på venstre side, før 1982Eldre blader som disse, kan kjennes igjen på at de har det gamle stempelet:
B. ENGLI RAUDSAND
og at dette stempelet er plassert på venstre side. Det øverste bladet har ansats til smellopp.
Øverste blad: Lengde 12,5 cm. Bredde 2,2 cm. Tykkelse 3,4 mm.
Nederste blad: L 10,6 cm. B 2,2 cm. T 3,5 mm.
Legg merke til fasongen på det nederste bladet. Det er smidd før han traff Aasmund Voldbakken, men har en fasong ikke altfor langt unna dem som Aasmund ville ha. Bladene i Aasmunds kniver var ofte svært spisse, og hadde svært ofte drop-point. Men, som vi ser av bildet, begge deler gjaldt også for Engli-blader smidd før han i det hele tatt hadde vært i kontakt med Aasmund Voldbakken.
Engli var gruvesmed i Rødsand Gruber i årene 1957 til 1982. Han smidde en del knivblader i gruvesmia, sannsynligvis et og annet helt fra starten, og i begynnelsen var de ustemplet. Antall ukjent, men neppe mange.
Jeg vet ikke hvilket år han fikk seg stempel. Det kan vel hende at han slo inn et par løse bokstaver før han fikk det, men jeg har ikke hørt om noe slikt blad. Hvis noen av de usignerte bladene fra denne tiden dukker opp, skal det ikke bli lett å identifisere dem.
Etter at han fikk stempel, brukte han bare dette. Det viser ikke noen større slitasje i løpet av årene, så det ble ikke byttet ut.
Bladene fra gruvesmia er smidd med Tinn-metoden (med oppmeislet firkantjern), og med oppslager som han hadde tilgang på i gruvesmia. Han fortalte at alle blader fra før han kom i gang hjemme i 1984, var smidd på denne måten.
Det er et ganske tynt lag jern i bladryggen. Hvis et slikt blad har stål i ryggen, er det fordi knivmakeren har slipt ned rygglinjen.
Jeg skulle gjerne vite hvilket år han fikk stempel. Det er bilde av en Engli-kniv i Knivbladet 2009 nr 2, side 19. Nåværende eier kjøpte den av Engli i 1976. Det er overraskende tidlig, men det betyr at han hadde dette stempelet allerede da. De stemplede bladene fra gruvesmia er altså smidd fra iallfall 1976 (og kanskje enda litt før) til 1982.
Med RAUDSAND på høyre side, 1984-1985Deretter stemplet han B. ENGLI RAUDSAND på høyre side. Slike blader er smidd i smia hjemme, uten oppslager, og nå er det brukt flatjern.
L 8,8 cm. B 2,1 cm. T 4,4 mm.
L 7,4 cm. B 2,3 cm. T 4,4 mm.
Han kom ikke i gang med smiing hjemme rett etter at gruvesmia ble nedlagt i 1982. I et par år lå knivsmiing og annen smiing nede, før Olav Bekken på Tingvoll museum laget tegninger til ny smie og fikk ham i gang igjen. Deretter ble det et par svært produktive år, med RAUDSAND-stempel på høyre side av bladet.Den ellers så uhyre nøyaktige Engli hadde en svakhet: Han slo av og til stempelet skjevt i. Bare se på dette bladet. Med ruglete overflate går det greit nok, men på en del blader med glatt overflate ser det ikke like bra ut.
De bladene han solgte på Jakt- og Fiskedagene på Elverum på denne tiden, var ikke eggslipt.
Uten RAUDSAND, fra og med 1985I 1985 sluttet han å stemple RAUDSAND. Han skaffet seg ikke nytt stempel, det er det gamle stempelet hvor stedsnavnet er slipt bort. Grunnen var at hans yndlingskunde, Aasmund Voldbakken, ville ha det slik.
Jeg har ikke sett blad med ruglet overflate i noen kniv laget av Engli selv. De finnes vel kanskje, men neppe mange. Men Voldbakken likte disse bladene svært godt, og siden Voldbakken hadde slik påvirkning på knivmakerne rundt om, ble det snart denne overflaten i de fleste bladene Engli smidde.
Den ruglete overflaten var tidligere noe som mange smeder brukte i grovere blader, men de ble sjelden brukt i finere kniver. Eller kanskje det er riktigere å si: Smedene leverte dem sånn, og knivmakerne lot overflaten være slik i grovere kniver. Plutselig ble ruglene moderne. Bladene fikk dermed et mer håndsmidd preg. Noen av de drevne smedene likte at de her fikk vist fram at de kunne smi bladet helt ferdig.
En del nybegynnere smidde i stedet en diger klump av et blad, og så smerglet de etterpå et blad ut av klumpen. Resultatet kunne bli pent, men kvaliteten tvilsom.
Noen mer uvanlige blader med stempel på tvers:L 8,8 cm. B 2,1 cm. T 3,4 mm.
L 8,8 cm. B 2,2 cm. T 3,5 mm.Det ene bladet har messingprikker til dekor, det andre har smellopp. Normalt satte han ikke på smellopp, men det var jo bare å bestille det.
Selv har jeg ikke så veldig sans for hverken prikkene eller disse hakkene i ryggen. De gjør seg best i kniver laget av Engli selv. Ellers liker jeg bedre at det er knivmakeren som har laget eventuell bladdekor, hvis det må være noen.Det største og det minste Engli-bladet i samlingen min.
L 5,1 cm. B 1,6 cm. T 3,7 mm.
L 19,6 cm. B 3,6 cm. T 5,5 mm.
L 11,6 cm. B 2,7 cm. T 4,3 mm.Kundene kunne bestille blader etter tegning eller modell, fra Engli som fra svært mange andre smeder. Her er et par litt rare flåblader. Jeg ser ikke helt for meg at disse to fungerer særlig godt når spissen er så spiss som her, men han laget det som ble bestilt, uten protester.
L 7,3 cm. B 2,3 cm. T 4 mm.
L 8,2 cm. B 2,3 cm (innerst). T 3,4 mm.
Han laget noen sameknivblader, både laminerte som her, og i fjærstål. Dette eksemplaret er kortere enn det som brukes i standard samisk storkniv. Det har konveks slipefas som en hoggekniv bør ha, og som samekniver svært ofte hadde tidligere.
L 13,2 cm. B 2,9 cm. T 5 mm.
Bladet sitter forøvrig i en riktig spennende kniv som jeg skal vise siden en gang.I de siste par-tre årene ble bladene levert med denne overflaten, beregnet på at knivmakeren skulle gjøre det ferdig. I disse årene var han ikke særlig produktiv.
Selv om man kan finne ut sånn omtrent når et blad må være smidd, betyr det ikke nødvendigvis at resten av kniven er like gammel. Engli-blader blir fremdeles satt i kniver. Men det omvendte kan vi ha nytte av, for selv om en kniv godt kan være nyere enn sitt blad, kan den iallfall ikke være eldre enn det. Hvis vi altså kan stole på at det ikke senere er skiftet ut med et nyere.Engli tok vare på mange av tegningene han fikk tilsendt, og tegnet dem av på to A4-ark som han sendte som forslag til nye kunder.
Eksempel på lengde til å sammenligne de andre med: Nr 15 er 7,8 cm langt.Jeg går ut fra at han hadde flere ark enn disse to. Iallfall finnes det mange flere bladfasonger.
Eksempel på lengde: Nr 41 er 10,1 cm langt.
Det er ganske uklart hvor mange blader Engli smidde. På noen områder var han en hemmelighetsfull person, og dette var et slikt område.
Han la ned mange arbeidstimer i smia. På den annen side: Alt foregikk med stor presisjon og nøyaktighet, så han hadde langt fra den produksjonen per dag som en del andre smeder kan imponere med. Men noen ble det jo på alle de årene han hadde smie hjemme, og en del fra årene før også.
Noe som kan få det til å se ut som om han smidde flere blader enn han virkelig gjorde, er at han prioriterte de mest kjente knivmakerne, særlig dem som fikk førstepremier på utstillinger. Han var ikke interessert i at bladene skulle havne i kurskniver eller anonyme kniver som bare ble borte. Dette forteller også at situasjonen var en annen tidligere, da de beste smedene kunne velge sine kunder på denne måten, selv om de hadde betydelig produksjon.
Annet eggverktøy
Engli smidde mye annet enn knivblader. Her viser jeg det aller nyeste i samlingen min: et ubrukt huljern eller skulp. Det må ikke nødvendigvis være kniv for at det skal være morsomt, annet eggverktøy fra en stor knivsmed er også noe å ha, også om det er et treskjærerjern. Det må ikke engang alltid være eggverktøy. I knivsamlingen skulle jeg for eksempel gjerne hatt en av revesaksene stemplet B. ENGLI.
Lengden med tange: 23,3 cm. Største bredde: 3,7 cm. Bredde på skjæret: 3,2 cm.
Treskjærerjern er ensidig laminert. Da blir smiprosessen en annen enn for et knivblad. Jeg skulle gjerne sett på når han smidde noe sånt.
Noen ordentlig egg har dette jernet ennå ikke fått, det er bare sånn som han leverte det.
Hele kniver
Han laget ikke så mange hele kniver. Jeg har to stykker, en brukskniv og en mer staselig.Denne brukskniven er også litt pyntet, iallfall har den et pyntet blad. Han likte disse bladene med messingprikker, og lurte på om vi visste hvordan han fikk boret hullene etter at bladet var herdet. Han fortalte ikke hemmeligheten til hvem som helst.
Lengde blad/skaft 20,1 cm.
Beltestroppen er merket på baksiden: B.E
Over til den mer staselige kniven. Kanskje ikke riktig det vi kaller en staskniv, men det spørs hvordan man regner. Det er en kraftig brukskniv med nysølvholker, og treslira har sideskinner og magebelte.
Flammebjørk i skaft og slire. På Englis kanter var dette et populært materiale i staskniver. I likhet med Trøndelag mangler Møre og Romsdal valbjørk, og risknute på bjørk er det store skaftmaterialet der omkring. Pen flammebjørk var vanskeligere å finne enn risknute. For det meste hadde den for få flammer til små arbeider som kniver. I noen av knivene hans er flammene mye tettere enn her.
Lengde blad/skaft 22 cm.
B. ENGLI RAUDSAND på venstre side av bladet. Utenom bladet har kniven ingen merking.
Veldig spisst blad. Og jeg har lurt på dette altfor spisse bladet. Det er da ikke praktisk? Det samme gjelder mange av de tidlige bladene hans. Voldbakken ville ofte ha bladet spissere enn hva som var best å bruke, fordi det ga kniven så elegante linjer, men Engli selv?
Olav Bekken forklarer: Dette er ikke en brukskniv, men en kniv som eieren skulle være stolt over å vise fram der hvor kniver ble sammenlignet. På Englis kanter var det lange, spisse blader som ga status. Til vanlig knivbruk hadde de enklere kniver, med blad i normal fasong.
Altså er dette en staskniv.Det er en smakssak om man liker nedre slireholk eller ikke. Norsk Skogmuseum kunne engang velge mellom denne og en mer vanlig. De kjøpte den mer vanlige, som var penere, og den ligger i utstillingen der nå. Jeg ville mye heller ha denne.
Englis viktigste grunn til å lage holken sånn, var at det var morsomt å gjøre det. Og så var det et poeng at den var uvanlig. Jeg har sett tre stykker totalt av knivene med slik holk, og særlig mange av dem kan det vel ikke være. Siden han laget en del verktøy for dette, tenkte han nok å produsere en pen serie, både av denne og av det slaget Skogmuseet har, men det spørs om det ble noe av.