18. august 2016
Sorte Hånd
Norsk Knivforening deler hvert år ut prisen Sorte Hånd. Den går til personer som har gjort en innsats for norsk knivtradisjon, som knivmaker, smed, teoretiker eller organisator.
Prisen er eldre enn Knivforeningen. Den var først tenkt som en smedpris, og før 1986 gikk den til tre smeder i Tinn:
Knut. K. Kvistrud
Knut S. Nørstebø
Halvor O. Vollan
Deretter har den vært delt ut på Elverum. Disse har fått den:
1986: Harald Kolstad og Magne Rugsveen
1987: Tore Fæhn og Sigmund Holthe
1988: Per Thoresen
1989: Aasmund Voldbakken
1990: Aanon Dalane
1991: Bjarne Engli
1992: Håvard Bergland
1993: Arne Martin Solbjør
1994: Lars Røsberg
1995: Olav H. Wåle
1996: Oddvar Mostad
1997: Anders Höök og Henrik Vensild
1998: Aslak Ellefsen
1999: Magne Groven
2000: Lars Søndrål
2001: Leif Reiersen
2002: Leif Røraas
2003: Øivind Klausen
2004: Jon Johnsen
2005: Øystein Køhn
2006: Jørn Jensen
2007: Ørnulf Hellum
2008: Arne Emil Christensen
2009: Ole Jacob Oxum
2010: Knut Mastad
2011: Knut Dahl
2012: Håvard Larsen
2013: Nils Graudo
2014: Tore Fossum
2015: Leif Nøsen
2016: Olav Bysveen
2017: Harald H. Gerner
6. juli 2011
Løvekniv fra Nils Torp
På pinsetreffet på Eidsfoss 2011 tok jeg bilder av en løvekniv fra Nils Gundersen Torp (1870-1926), en av knivmakerne fra Lindesnes som skar i Louen-tradisjonen. Gode kniver fra ham er ettertraktet som bare det. Dette eksemplaret er både fint skåret i kristtorn og uvanlig fint bevart. Det har knapt vært utsatt for lys og støv, og ser ut som om det skulle ha vært skåret i dag.
Kniven har alt som en sånn en skal ha. Praktfull løve med skjegg, og fin skjæring ellers, signert blad, og typisk Lindesnes-holk i sliretuppen.
Som vanlig er det en smakssak om man ønsker seg en kniv med pen slitasje og nydelig patina, eller om man heller vil at den skal se ut som den nettopp er hentet hos knivmakeren. Hvis det er det siste slaget du tilhører, er denne noe for deg.
Frisk og fin skjæring, gjennombrutt i nedre del av slira. Det er gøy ha flere kniver av dette slaget på bordet og studere hvordan skjæringen i hver av dem befinner seg på en skala fra enkel husflidkniv (som de leverte mye av til Husfliden i Mandal) og opp til de store kunstverkene som disse gutta også kunne levere. Hvor er denne plassert på en Lindesnes-skala fra 1 til 10? Tilstanden er en tier, men tegning og utførelse av skjæringen? En åtter?
Av og til kan en lys kristtorn-kniv som dette endre farge fra det ene knivtreffet til det neste. Plutselig har den en mørk patina som antagelig skal selge bedre.
Nils Torp smidde visstnok alle sine blader selv,
Bladstempel: THORP
I folketellingen for 1900 er han registrert som Nils Gundersen Torp, og i 1910 som Nils Gundersen.
Løven er alltid prikken over i-en. En Torp uten løve er også en ettertraktet kniv, men det er først med en løve som dette at det virkelig tar av.
Men man må ha kniven i hånden og kunne snu og vende på den, og se hvordan uttrykket i ansiktet forandrer seg. Ett enkelt bilde sier ikke nok.
En litt annen vinkel igjen, og det blir enda mer drama over løven.
Løvene fra Lindesnes-knivmakerne har mye felles. Så satt de da også ofte sammen og skar. Torp satt mye sammen med de jevngamle Elias Louen og Gustav Vigeland, og bodde en tid sammen med Vigeland. Han har selvfølgelig også studert løvene til Tarald Louen og Lars Birkeland.
Og det er jo ikke det dummeste å ha en Gustav Vigeland med i gjengen når en skulptur som dette skal utformes.
.