12. september 2007



Da Knut Øyo fikk nytt stempel


Knut Knutsen Øyo (1860-1921) var en av Geilos store smeder. I 1918 ble de fire sønnene hans medeiere i bedriften, og den endret navn til Øyo Ljåsmie og fikk nytt stempel, det velkjente Ø.L.S. (og senere ØYO).

Men hvordan får man fortalt kundene at produsenten med det nye stempelet er den samme som før, den de har kjent som K.Ö. GEILO? Det nye Ø.L.S.-stempelet var jo ikke akkurat selvforklarende. Øyos løsning var å bruke begge stemplene i en overgangsperiode.

















Her er eksempel på et slikt knivblad med begge stempler. Bladet er altså smidd i 1918 eller litt senere. Så veldig lenge kan det vel ikke ha vært før Øyo regnet Ø.L.S. som så innarbeidet at det gamle kunne droppes, og dette bladet er iallfall neppe nyere enn 1921, da Knut Øyo døde.



Og kniven?

Den rare kniven, med skaft i messing og bøk som knapt ser norsk ut, og med slire signert Ole Pedersen Furuseth (1895-1970), får jeg komme tilbake til siden. Det finnes slirer med holker i stil med dem på skaftet. Jeg tror jeg har en sånn en liggende et sted.



Et tidligere Øyo-stempel


Jeg har ingen oversikt over hvilke andre stempler Knut Øyo brukte på sine tidlige knivblader. Her er et av dem:

K. Øio.

Dette lekkert graverte stempelet er tydeligvis eldre enn K.Ö. GEILO, men jeg har ingen årstall å komme med her.