Noen gamle kniver fra Oppdal


Jeg hadde håpet å få se mange Lønset-kniver på knivtreffet. Det ble da iallfall noen.

Først denne ganske sære saken. Kniven har jernholker som siden er blitt kledd med messing for å stå i stil med slira.
Noen lønsetkniv eller oppdalkniv kan den vel ikke regnes som.






Og så fikk jeg låne med meg noen kniver hjem. Supert!
Dette er kniver jeg ikke har studert ordentlig ennå. Jeg legger dem her så lenge, og skal siden ta dem inn i hovedartikkelen om Oppdal-kniver.


Først en taterkniv. Jeg har ingen grunn til å tro at denne er laget i Oppdal. Den kan være fra hvor som helst.
Det ser ikke særlig sannsynlig ut at kniv og slire har hørt sammen fra starten.
Med ringen til forsterkning øverst på slira, og denne dekoren, er sjansene gode for at den er trønder. Blad av Eskilstuna-type.








Knivene nedenfor er typiske trønderkniver, med skarp kant langs undersiden av skaftet. Så spørs det om det går an å finne noen Oppdal-trekk ved dem. Vrient, så lenge jeg ikke har sett mange nok til å si hva som karakteriserer en kniv fra Oppdal.


Dette er en trønderkniv av vanlig type. Skaft i risknute på bjørk. Trønderholker (enkle, med noen linjer i hver ende, og åpning mot bladet). Slire neppe original. Tynt blad: 2,3 mm. Skaftlengde 11,5 cm medregnet endekula.







To standard trønderkniver. Øverst i risknute på bjørk (skaftlengde 11,8 cm og bladtykkelse 5 mm), nederst i flammebjørk (skaftlengde 12,1 cm og bladtykkelse 3,6 mm).


















Bladet på kniven over skal være smidd av Ole Detlie, som antagelig er Ole Halvorsen Detlie fra Lønset, født 1809.
Men jeg har ennå ikke bestemt meg for hva det står på motsatt side av bladet. OVERVOL pluss en figur?


Morsom sak: kniv og passer. Skaftlengde 14,7 cm, bladtykkelse 5,2 mm.
Risknute på bjørk.










Denne løven må da la seg identifisere?
Skaftlengde 14,7 cm.
Risknute på bjørk.