28. august 2007




Ikke akkurat olavshode?

Som det sikkert har demret for noen nå, så liker jeg godt disse utskårne knivene med et hode i skaftenden. Jeg innser at de knapt er brukbare til noe som helst, og at de for en stor del ble laget for å selges til turister. Men håndverket og detaljene er til dels fabelaktig utført, og disse turistene var ikke vulgære masseturister (som oss?), men kresne folk med utdannelse, kultur og penger. Sånt gir dyktige kunsthåndverkere muligheter for å utfolde seg.

Her tar jeg med en til av dette slaget. Og flere blir det.


Denne barske fyren er ikke så lett å plassere. Noen Olav er han neppe ment å være.

Jeg får en følelse av at han er skåret etter levende modell, akkurat slik jeg fikk med kvinnehodet i artikkelen om Odde og Frisenberg (se her). Den litt uvanlige avslutningen rett over hodet ligner også. Jeg synes ikke denne løsningen er av de beste hverken her eller på den andre kniven. Formmessig er vel ikke skaftet det beste ellers heller, men akkurat det kan sies om flere av disse knivene. Og hva så? Dette er et strålende eksemplar som kan gi enhver samling et løft.

Hår og skjegg er velfrisert, overleppa barbert. Halskragen er rar. Hvem gikk med en sånn? Er han en geistlig leder heller enn en kriger? En biskop? Men i så fall hadde det vel vært tatt med noen kristne symboler.


Kniven er tydeligvis laget på Lillehammer, men er uten stempler. Altså Odde eller Prestmoen? Her lar jeg være å mene noe.












Mannen som er plassert midt på skaftet, ligner mer på det bildet vi har av den klassiske vikingen. Bevæpnet med bue og kampøks, og med sverd i beltet.










Uansett hvem det er som har skåret akantus i denne hvalrosstannen: Han har jammen fått det til.







Kniver som dette kan studeres og sammenlignes og diskuteres i det uendelige. Hver gang du har vært ute og sett et mer eller mindre beslektet eksemplar hos en annen samler eller på et knivtreff, og kanskje oppdaget eller lært noe nytt, kan du ta den fram igjen og se den med nye øyne og oppdage mer. Hvis du altså er så heldig å eie den. Ikke rart de er dyre.