25. september 2007:




Finnestad laksesnelle


Ved siden av knivene samler jeg på norskproduserte fiskesneller, og er godt i gang med å lage en oversikt over alle som er laget. Kniver og klokker har alltid vært en bra kombinasjon, men kombinasjonen kniver og sneller er enda bedre!

Vi har hatt et stort antall snelleprodusenter her til lands, men de fleste av dem laget ganske få modeller og ganske få eksemplarer av hver modell. Et par-tre hundre forskjellige norske sneller bør det gå an å få tak i. De utenlandske holder jeg meg unna, nesten uten unntak.




Finnestad Modell H


Her er min nyeste gamle laksesnelle, fersk fra eBay:

















Finnestad Modell H Laks.
Diameter 11,5 cm.
Svart, blank lakk over det hele.







Haakon H. Finnestad i Oslo laget en mengde forskjellige modeller og varianter, fra de vanligste til de mer sjeldne. Men det er akkurat denne laksesnella av tilnærmet Hardy Perfect-type jeg ville ha valgt hvis jeg skulle hatt bare én Finnestad.

Den ble laget i flere år, med annonser i Stangfiskeren fra 1946 til 1950, men den er sjelden, og jeg har sett bare ett eksemplar tidligere. Eieren fisket i Nidelva, men det var dønn umulig å få vridd snella løs fra ham. Jeg fikk ikke engang lov å åpne den for å se inni. Det må være 25 år siden.

Og nå fikk jeg den omsider på eBay fra Tyskland, i svært fin stand. Den lå og ventet på meg da jeg kom fra Dyrsku'n 2007. Pris inkl. frakt kr 505. Ingen toll og moms. Supert.

Ifølge annonsene ble den tredelte modellen også laget i størrelsene "Aure" og "Sjøaure", i likhet med fabrikkens øvrige modeller. Jeg har aldri sett akkurat denne i disse størrelsene.

H'en i "Modell H" står kanskje for "Hardy"?









24. mars 2008:


Finnestad Modell A med glatt lakk


Senere gikk det opp for meg at snella over, i Modell H, løste et snelleproblem jeg hadde fra før. I samlingen hadde jeg nemlig en Finnestad Modell A Laks som ikke passet inn i systemet mitt. Den var annerledes enn alle andre med betegnelsen A Laks, i både detaljer og finish.


Her er annonsen slik den sto i Stangfiskeren fra 1946 til 1950. Lakken er glatt og blank over det hele, og ikke krympelakk og hammerslagslakk som vi er vant til å se på Finnestads sneller. Det passet svært godt med min nye snelle i Modell H, som hadde nettopp denne finishen.

Men så er det den andre snella i annonsen, den til venstre. På bildet er den like glatt og blank som den andre. Jeg tenkte at det er vel bare sånn den ble på bildet. Dette skulle vise seg å være feil tenkt. Jeg skulle sett bedre etter i snelleskapet mitt.


For i skapet hadde jeg allerede denne snella, som jeg altså ikke hadde greid å plassere i Finnestad-systemet:














Den er litt mindre enn andre laksesneller fra Finnestad, og mer forseggjort. Da jeg la den ved siden av Modell H, var det ingen tvil: Den har de samme detaljene og den samme finishen som Modell H. Dette er laksesnella i serien til venstre på bildet i annonsen!



Her er esken den lå i. Denne esken, med bilde av en snelle med glatt og blank lakk, ble brukt uforandret også etter at andre lakktyper var tatt i bruk.