Geitehorn og ibenholt


5. oktober la jeg ut bilder av tre kniver fra Talleiv Nystog, som en oppfølger til tre kniver med geitehornslire som jeg viste 28. september. Staselige saker av det slaget som kan nytes i timevis. Når man tar dem fram etter at de har ligget i ro litt, kan man nyte dem i nye timer. De krever nærbilder!

Og så viser det seg at jeg har bommet på en av dem.



To materialer










Her er den jeg bommet på. Jeg skrev at denne kniven fra Nystog har skaft og slire i ibenholt. Det stemmer at skaftet er av ibenholt, men i slira er det geitehorn.

Se nærmere på bildene, og studer detaljene i skjæringen. Bunnene er ikke helt like, de er prikket bare i skaftet. Prikking er ikke like enkelt å få til i horn.

Se også på fargenyansene. Skaftet er mer gnistrende svart enn slira. Der hvor skaftet er litt slitt, er slitasjen helt svart, mens slira er lysere i de slitte partiene.

Her er kombinasjonen av geitehorn og ibenholt opplagt original, og det er god grunn til at den er brukt.



Geitehornskaft?

Er det i det hele tatt brukt norsk geitehorn i knivskaft som er laget i ett stykke? Geitehorn er ganske tynnvegget. Siden en slire skal ende opp med ganske tynne vegger, går det an å finne passende slireemner av geitehorn. Skaftet må lages av mer massivt materiale. I horn vil det si hornspissene. Jeg har ikke studert noe virkelig stort bukkehorn, men jeg tviler på at selv de største har kraftige nok spisser til å brukes til sånt, selv om det i et rett stasknivskaft ikke er store biten som trengs.

Akkurat som kuhorn i Toten-knivskaft normalt gir for små emner til å brukes i ett stykke, så det gjerne ble brukt hornskiver. Når skaftet ikke er laget av skiver, er det minst todelt.

Det opplagte materialet for et knivskaft av type Nystog/Teigen, er bøffelhorn. Bøffel ville sett bra ut i et utskåret knivskaft fra Telemark, gjerne i kombinasjon med slire i geitehorn, men ble det brukt? Dette får bli en ny sak å diskutere med ekspertene på området. En annen sak å diskutere er hvilke materialer og kombinasjoner som mest sannsynlig ble brukt mens knivmakerne fra Telemark holdt til i Oslo, og hvilke de mest sannsynlig brukte etter at de var kommet hjem igjen.

Hyggelig å se en helt svart, utskåret telemarkskniv (og jeg hører rykter om at pene, nye ting er på gang). Men kombinasjonen geitehorn slire og buksbom skaft er uslåelig.