24. april 2008

(Senere har jeg skrevet mer om noen av disse knivene her.)


Luksusproblemer


I kveld sitter jeg med bordet fullt av gamle kniver fra Budal og der omkring, og grubler verre. Jeg har store problemer med å finne ut av dem, men det er jo akkurat den typen problemer man vil ha!

Noen av knivene er sånt som er lånt inn og som jeg gjerne skulle hatt i samlingen, andre er sånt som allerede er der. Til sammen gir de meg den velkjente følelsen av å vite mindre enn noen gang, den jeg får av og til når nye opplysninger hoper seg opp og ødelegger det jeg trodde jeg visste.


Denne er av de gamle, fine Budal-knivene med slirer satt sammen av flere messingplater, en hovedtype i trøndersk knivhistorie. Knivtypen hadde en interessant utvikling i starten (på 1870-tallet?). Senere ble den laget i enklere utførelse og med slappere dekor, av Jon Svendsen Enli og Ingebrigt Småvoll. Hvem som laget disse tidlige eksemplarene, har jeg grublet mye over, og Knut Fjeldsø og jeg har gjort diverse framstøt for å identifisere ham. Nå tror jeg ikke lenger at en slik ukjent knivmaker finnes, men at han er en vi allerede har navnet på. Jeg lar være å fortelle hvem jeg tenker på, for i kveld kommer ombestemmelsene så tett som hagl her.



Og så har jeg flere kniver av dette slaget å se på. To av dem har skaft med kolrosing, den ene med diverse skogsfugl. Jeg har i mange år regnet med at disse knivene er fra han som laget den forrige. Det tror jeg plutselig ikke lenger. Jeg tror dette er en knivmaker som vi ennå ikke sikkert vet hvem er, men jeg har på følelsen hvem, og jeg tror ikke at han skal være uidentifisert ut dette året.


Her er en til fram ham, denne gang en bitte liten en.

Jeg har aldri sett noen original slire til slike kniver.



Hvis jeg vil ha flere luksusproblemer, og det vil jeg jo, kan jeg gå videre på leting etter denne knivmakeren. Jeg er blitt fortalt at kniven er fra ca Berkåk, men i dag kom knivsamler Ole Schult med noen nye spor som bør føre saken et godt stykke i riktig retning. Med flaks er også denne knivmakeren i boks i løpet av året.



En knivmaker som merkelig lenge har greid å lure seg unna, er han som laget kniver som disse. Til dels praktfulle saker, og etter form, funnsteder og eiernavn å dømme, er han trønder.

Det har flere ganger stått på trykk at knivmakeren er Jon Svendsen Enli i Budal. Det ser jeg som helt usannsynlig.


Så da får vi altså identifisert flere bra, trønderske knivmakere i år? Det ville jeg ikke vedde mye på.

Rapporter kommer så snart jeg vet noe sikkert, eller har noe interessant om noen av knivene.