21. september 2008


B. Knudsen knivfabrikk



Ingen trøndersk knivprodusent kan slå B. Knudsen i Ila i Trondheim når det gjelder antall kniver. Bård Knudsen startet opp så tidlig som 1892. Sønnen Broder Knudsen holdt det gående til ca 1960.

Jeg har en ganske pen samling Knudsen-kniver, og kommer nok før eller senere til å skrive om dem her. Foreløpig viser jeg bare den siste jeg fikk tak i, en som lå og ventet på meg i postboksen da jeg kom hjem fra Dyrsku'n 2008. Den kom fra USA, kjøpt på eBay.

















Det er en helt enkel tollekniv av Mora-type med fiberslire. Altså en kniv av et slag som knivsamlere flest greier seg fint uten, men som jeg har stor sans for når de er gamle. Det er laget en mengde morakniver her til lands, av mange produsenter, og de er velegnet som samleområde av det rimeligere slaget.

De eldre knivene er det ikke lett å finne godt bevarte eksemplarer av, og mange av dem er omtrent ikke å oppdrive uansett tilstand. Denne kniven er veldig fint bevart. Som vi skal se, har den dessuten original slire.


Svartlakkert skaft. Det viktigste avviket fra en vanlig morakniv er skaftformen. Her ligger tyngdepunktet bakenfor midten (som på en del eldre kniver fra Mora), og skaftenden har en uvanlig avslutning. Jeg prøvde å spikke med kniven, og kom til at den vanlige fasongen fungerer bedre. Men i en samling er jo denne her sjeldnere og dermed morsommere.


Bladstempelet er et av de eldre. Jeg er ikke sikker på akkurat når Knudsen gikk over fra å stemple ILEN TRONDHJEM til å stemple en del av knivene TRONDHJEM NORGE, men det må ha vært under krigen en gang. Det siste av disse to var tatt i bruk iallfall så tidlig som i 1942, men det første var fremdeles i bruk i årene etter krigen, så de to stemplene ble brukt om hverandre en tid. Men stempelet på denne kniven, ILEN TR.HJEM, er førkrigs.

Det går an å gjette at stempelet TRONDHJEM NORGE ble laget for å brukes på kniver beregnet på eksport. Men i 1942?

Anders Ström i Mora laget de første av denne typen pappslirer i 1907 eller 1908, så kniven er iallfall nyere enn det. Men hvor mye nyere? 1920-tallet?


Venstre side av bladet er stemplet MADE IN NORWAY. Sånt pleier å bety at kniven er laget for eksport til USA, der det siden sent på 1800-tallet var et krav at hver importert vare skulle være merket med opprinnelsesland. Nå som varer flest er importert, er vel kravet droppet?


Dette var altså den første kniven jeg hadde sett av akkurat dette slaget. Men så, utrolig: Samme dag som jeg hadde hentet den i boksen, lå det en maken på eBay, fra en annen selger! Den typen sammentreff er ikke ukjent blant samlere.

Denne siste var i dårligere stand, og bladstemplene nesten slipt bort, men det viktige var at den hadde samme slire som min. Og dermed var det bekreftet at dette er knivens originale slire. Supert. (Januar 2012: Siden har jeg sett bare ett eksemplar til, også det i USA.)

Nå skal jeg sammenligne med en haug andre Knudsen-slirer og slirer fra Mora, og se om det er sannsynlig at den er laget her eller der. Dette kan godt være en slire B. Knudsen laget på egen fabrikk, iallfall håper jeg det.