9. januar 2009


Toten, Eskilstuna og Mora





C. W. Dahlgren


Kanskje dere må ha med noen svenske kniver i Toten-samlingen?

Her er et bilde jeg fikk av Anders Halldén. Særlig disse ganske enkle lærslirene med holker, og med og uten magebelte, er ytterst velkjente. Spesielt for Toten-samlere.

Men slirer av dette slaget ble laget i svært lik utforming både på Toten, i Eskilstuna og i Mora.

Bildet er hentet fra en katalog fra C. W. Dahlgren i Eskilstuna, som produserte kniver fra 1870 til 1915. Jeg vet ikke når katalogen er fra. Begge knivene på bildet er kalt "Slidknif (Norsk modell)".

Er det mulig å forveksle de svenske og de norske? Normalt har denne type slirer fra Toten sliretrykk med akantusmønster, mens de svenske har mønster der Eskilstuna-symbol eller "MORA" inngår. Men stemmer dette alltid? Jeg har ikke studert sånne slirer særlig nøye.

Artig at C. W. Dahlgren kalte dem "Norsk modell". Så kan vi gruble over om dette skulle være noe som kunne gjøre dem mer salgbare i Sverige, eller om det heller var at de skulle eksporteres til Norge.

Det må vel være slirene som Dahlgren regnet som norsk modell? Og selv om de ble laget omtrent likt i Sverige og Norge, var vel forbildene fra Toten.


Vi ser dem bedre om jeg snur bildet. Venstre kniv her er beskrevet på denne måten i katalogen:

"Slidknif (Norsk modell) med svart läderslida och nysilverbeslag, ljust skaft. Bladets längd 100 mm."

Og høyre kniv:

"Slidknif (Norsk modell) med ljus läderslida och nysilverbeslag, skaft af masurbjörk. Bladets längd 100 mm."

Bladstempel på begge: C. W. DAHLGREN ESKILSTUNA.




A. Halling


Jeg henger på en til. Hvem ville sagt noe annet enn Toten hvis en slire som denne lå på bordet? Men som vanlig er det ikke så sikkert.



Også den tilhørende kniven er på alle måter Toten-aktig, bortsett fra at bladet er slipt på begge sider, slik at vi kan kalle den en dolk. Men ellers er det svart skaft med innfelt plate og stifter, og typisk Toten-gravering.










Det er bladstempelet som får en til å stusse litt: A. HALLING. Det er rart at bladet i det hele tatt er stemplet, for når det sitter svenskeblad i en totenkniv, som det jo svært ofte gjør, og det ikke er et blad som er satt der senere, er det normalt ustemplet.

Forklaringen skal være at dette er en kniv laget i Eskilstuna. Alfred Halling var knivprodusent i Eskilstuna fra ca 1870 til 1921. Han laget mye pen kniv, og en del av dem helt som knivene fra Toten.


Graveringen er grei nok, som det heter når den ikke er av de beste. Jeg vet ikke om det også kom noen totenkniver i toppklassen fra Halling.

Arne Marmér har bilde av to stykker i sin bok Knivar från Eskilstuna, side 85. Jeg har ikke sett dem annet enn på disse bildene, og skulle gjerne hatt dem på bordet og fått studert dem nærmere.

Den ene ser ut omtrent som den på bildene jeg har vist her, men den andre er en dolk med slire av Eskilstuna-type.

Det var nær forbindelse mellom Toten og Eskilstuna, og ikke så veldig rart om noen modeller kunne bevege seg over grensen. Men saken er nok ikke avsluttet.




Ikke Halling likevel?


Men siden har jeg fått høre at Marmér ikke er en helt stø kilde i denne saken. Som mange andre knivsamlere reparerte han kniver, og noen ganger laget han én hel kniv av to eller flere vrak. Det er sannsynlig at han har gjort noe slikt med de to knivene han har bilde av i Eskilstuna-boka.

Så spørs det om det er mulig å finne en signert Halling-slire til kniv av dette slaget. Før noen viser meg en sånn, antar jeg at kniven på bildet her, og de to i Marmérs bok, er laget på Toten.