13. mai 2009


Speiderkniver



Først en fra Hans Andersen, Danmark



Jeg samler ikke på speiderkniver, men av og til legger jeg jo merke til at det faktisk ligger ganske mange av dem hjemme hos meg. Hvordan de nå er kommet i hus. Noen er norskprodusert, og noen er utenlandske med norsk speidermerking. Og noen ganger tenker jeg at jeg kanskje skal vise en del av dem her. Men vi får se. Så veldig morsomme er de vel ikke.

Når jeg kom i tanker om speiderkniver akkurat i dag, var det fordi den på disse bildene lå i postboksen. Jeg fikk den på eBay fra USA, til helt okå pris, så det er visst ikke mange som samler sånne.

Den er laget av Hans Andersen i Danmark, og jeg kjøpte den på grunn av forbindelsen til knivene fra Bergans, som jeg altså samler på.

Fra før av har jeg skrevet litt om Hans Andersens kniver i artikkelen om Bergans, del 3, under overskriften "En Bergans-avlegger i Danmark".


Den sitter høyere i slira enn Bergans Sliring som den mer eller mindre er en kopi av, men den har nokså lik fasong, nokså lik sliping, er sydd med metallstrimmel, og har samme stoppeknapp i slira for å hindre at kniven går for dypt.

Dette er Andersens luksusutgave, med skaft i hjortehorn. Med det skaftet ser den minst like mye ut som noe fra Solingen som noe fra Bergans.





















Hans Andersen-bladstempler. De finnes ellers i mange varianter, og i Bergans-artikkelen har jeg listet opp dem jeg har sett.


Så til speiderdelen av denne historien. I Danmark kalles gjerne kniver av denne typen for speiderkniver. Hadde den hatt dansk speidermerking, hadde jeg vel ikke nevnt den i det hele tatt, men det har den altså ikke:

















Slire med speiderlilje på forsiden, og på baksiden står det:

KFUM-SPEIDERNES DEPOT A/S

Altså en norsk speiderkniv, laget i Danmark etter norske forbilder.

På eBay sto det ikke noe om at den har norsk merking, så det visste jeg ikke om før jeg fikk den.

Jeg vet ikke når den er laget. 1950- eller 1960-tallet? Den er iallfall fra en tid da Bergans Sliring var å få, så hvorfor ikke heller kjøpe fra Bergans i stedet? Det kan ha med pris å gjøre, men denne var neppe billigere siden den hadde hjortehorn. Det som gjorde utslaget, kan ha vært det staselige hjortehornet, selv om det kostet mer.

Det er ofte rart at kniver ble kjøpt unødig langveis fra. På eBay tidligere i år var det en Solingen-produsert foldekniv (fra Carl Schmidt & Sohn) med reklame for Eskilstunaboden i Falun. Det er iallfall rart!


Henrik Vensild har skrevet om Hans Andersens kniver i artikkelen "Har Danmark haft en knivkultur", i det danske tidsskriftet Husflid, 1992 nr 4, side 91-93. I Husflid 1996 nr 4, side 119, viser han en i hjortehorn.

Peter Duelund i Danmark sendte meg denne artikkelen av Birger Nilsson: "Knivfabrikanten Hans Andersen i Bagsværd", i Våbenhistorisk tidsskrift 2006 nr 4, side 149-152. Den handler om en annen del av Andersens produksjon, marinedolker som han laget fra slutten av krigen og i noen år framover.


Så er det bare å finne fram tannpirker og tørkepapir, og få vekk irr langs sømmen. Når noe er av nysølv, blir det jo gjerne litt grønt her og der.