24. oktober 2009




Noen trønderske souvenir-kniver


Ikke alt er like teknisk strålende, eller like kostbart. Her er noen trønderske saker fra to knivmakere som knapt har vært omtalt i knivlitteraturen. Knivsamlere flest bryr seg nok lite om kniver av dette slaget, men de hører hjemme i en samling trønderkniver.




Jon Georg Sæther, Selbu


I begynnelsen av 1980-tallet, da jeg var veldig interessert i kniv og ikke visste om knivfolk i nærheten, prøvde jeg å finne noen aktive knivmakere i Trondheim og Trøndelag. Det var ikke lett. Jeg ringte rundt til jeger- og fiskerforeninger, husflidslag og andre som jeg tenkte kunne vite noe. Ingen steder traff jeg noen som hadde hørt om en eneste knivmaker (forøvrig ganske sløvt av dem, for knivmakere fantes). Men i Selbu fikk jeg napp. På Husfliden der kunne de fortelle at Selbu hadde en dyktig knivmaker som de solgte kniver fra i forretningen: Jon Georg Sæther (1932-2009). Jeg fikk vite at Sæthers kniver var veldig populære, og at de for eksempel ble mye brukt som premier og gaver. Stor stas.

Knivene kostet hundre kroner stykket. Ikke akkurat mye for en håndlaget kniv, og jeg begynte jo å lure på hva jeg kunne vente til den prisen. Jeg bestilte en, og for en hundrings pluss oppkrav fikk jeg denne her i posten:

















Det var min første trønderkniv fra en nåtidsknivmaker. Den var en bekreftelse på at den moderne knivbølgen ikke var nådd Trøndelag.

Sæthers kniver ligner på en del fellesskandinaviske souvenirkniver, litt samiske, litt finske, med maskinsydd slire.


Skaft i reinshorn, med tusjtegning og lakk: reinsbukk i landskap, pluss "Selbu". Ikke ulikt en del souvenirer fra Geilo, ostehøvelskaft og sånt.












Alltid bra at knivmakere signerer. Her er det iallfall tydelig nok hvem som har laget kniven.









Knivens pris er heller ingen hemmelighet. På Husfliden hadde de skrevet prisen rett på forsiden av slira. Jeg pleier raskt å glemme hva jeg ga for en kniv (ofte bare en fordel), men ikke her.

Husfliden leverte bladene til Sæther. De er ofte fra Brusletto. Han kan neppe ha fått stort for jobben når knivene kunne selges i butikk for hundre kroner.

Kniven var nylaget da jeg kjøpte den, og det var altså en gang tidlig på 1980-tallet. Jeg har senere sett flere fra ham. De varierer en hel del, men innenfor samme type. Jeg vet ikke om han også laget andre slags kniver.




Sverre Sorken, Røros


Jeg har av og til plukket med meg kniver av dette finsk-inspirerte slaget. De er gjerne veldig billige. Minst en av dem kom på eBay fra USA. Tydeligvis fra samme produsent, også den til venstre, som ser et hakk verre ut enn de andre.

Hvem som hadde laget dem, hadde jeg ingen anelse om. Noen sa at de var Røros-kniver. Så en dag kunne Erling Gjellan i Trønderkniv (knivklubben i Trondheim) fortelle at produsenten var Sverre Sorken på Røros.

Alltid fint å få satt knivmakernavn på kniver, også på kniver som knivsamlere flest ikke akkurat tenner på.

Erling hadde også funnet litt informasjon om denne Sorken. På Rørosmuseets nettside står følgende:

"Røros Lærvarefabrik, som Sverre Sorken (1905-1970) etablerte i 1937 og drev til 1969, lå på Stormoen og hadde på det meste 14-15 personer i arbeid. Artikler av reinshorn, så som brevåpnere, sportskniver, fruktkniver, flaskeåpnere og askebeger var lenge en viktig del av produksjonen.

Fabrikken produserte også en lang rekke solide sportsartikler som ryggsekker, vesker og ransler, futteral til gevær, slalåmvotter, gamasjer og arbeidshansker. Produktene ble omsatt over hele landet."
Det er mye mulig at fabrikken også laget mer avanserte kniver enn dem jeg viser bilder av her. Jeg har ikke sett noen. Men siden knivene derfra altså er usignert, kan det jo hende at noen som ikke ligner på disse, er fra samme produsent uten at jeg vet det.


Helt enkelt skaft av reinshorn, og fargerik slire av finsk type.

Som vi kan skimte på det øverste Sorken-bildet, ble det noen ganger brukt endeskive av messing eller tre. Legg også merke til at en av knivene er venstrehånds.

Skaftene på bildene er uten dekor, men med all denne ledige plassen mistenker jeg at noen av dem har fått for eksempel et stedsnavn. Eller kanskje et reinsdyr her også?


I alle de fem knivene jeg har, er det blad fra B. Knudsen knivfabrikk i Trondheim, og alle har ILEN TRONDHJEM-stempel. Etter stempelet å dømme antar jeg at de er laget under krigen eller like før.

Også andre fabrikkblader ble brukt. Jeg hører at noen av bladene er merket RØROS-KNIVEN.















Bladet er satt inn med kiler, også de av reinshorn, og klinket fast i skaftenden.


Jeg har ikke gjort noen innsats for å finne ut av knivene fra Sorken og Sæther, men det burde være ganske enkelt å skaffe mye informasjon for den som måtte være interessert.



.