29. oktober 2009




Pen totenkniv


I mai i år viste jeg noen knivbilder fra Vårmarkedet 2009 i Vikingskipet, blant annet av denne totenkniven:


Det er en kremkniv, og jeg skrev dette om den:

"Veldig fin, og fra Toten, og fra et av de store navnene, men hvilket stort navn? Det ble en del diskusjon om hvem knivmakeren kan ha vært, som det alltid bør være når en usignert kniv ligger framme.
Jeg har tatt bilder av noen supre totenkniver der opphavet ikke lenger er så sikkert som det var tidligere, og kommer blant annet til å vise en del flere bilder av denne."

Etterpå glemte jeg hele kniven, og dermed kom det jo ikke flere bilder av den. Så da legger jeg ut noen nå.

Den er i en av Totens hovedtyper. Ibenholtskaft med innlegg av perlemor og horn, pluss stifter som danner linjer av prikker. Slire i nysølv med vinduer inn til læret inni. Gravering. Stasknivblad.








Todelt dekor på høyre side - forsiden - av skaftet, med en plate imellom som kunne vært brukt til eierens initialer.













Skaftet er av ibenholt. I en kniv av det litt enklere slaget kunne det ha vært svarlakkert bjørk, men denne var nok ikke av de helt billige da den var ny (og ikke nå heller). Innlegg av nysølv og horn.


Hyggelig gravering. Jeg vet ikke hvem som graverte akkurat sånn, men det er det vel sikkert noen andre som gjør.






















Opphengsfestet kan kanskje fortelle noe. Eller kanskje ikke, for på Toten var det vanlig å hente ideer fra hverandre. Og selvfølgelig ikke bare på Toten.


















Typisk Toten superblad, eller iallfall nesten typisk. Her er blodranden ikke på langt nær så presist tatt ut som på de beste. Legg også merke til at den slutter et stykke fra skaftet, i motsetning til i de andre her. På et klassisk Toten-blad skal den forsvinne inn i skaftet.


Jeg stopper der, for jeg har ikke så mye smart å si om denne kniven. I stedet for å bla meg igjennom det jeg har av litteratur og bilder på jakt etter noe som ligner på en prikk, gjør jeg det på en enklere måte: håper at noen studerer disse bildene og forteller meg hvem som har laget den.

Men når jeg nå er i gang, og jeg ennå ikke har nevnt et av de viktigste Toten-navnene som godt kan trekkes inn i diskusjonen om kniven ovenfor, viser jeg et par kniver til.




Børre Hermanrud



Siden jeg nylig la ut noen bilder av Talebakke-kniver (i artikkelen nedenfor), får jeg ta med en fra Børre Hermanrud også. De to nevnes gjerne i samme slengen, og ingen av dem er til å komme utenom for den som vil samle Toten.


Dette er vel den knivtypen vi først tenker på noen nevner Børre Hermanrud (1855-1928), selv om han også laget andre slags. Sånne kniver har skaft og slire i beiset valbjørk, holker i nysølv (sjeldnere i sølv) med gravering i dragestil, og helst også et laminert Toten-blad i toppkvalitet heller enn et av svensk type i helstål. Men dette er altså bare én av knivtypene han laget.

Børre - som han ofte kalles uten etternavn - leverte svært ofte knivene usignert, men de kjennes på type og kvalitet og gravering. Men det må jo argumenteres litt før det blir godtatt at en usignert kniv virkelig er fra ham. Akkurat som det var flere som laget kniver av Talebakkes type, var det flere som laget kniver som Børres, selv om det ikke var så mange som laget noe av akkurat det slaget som det er bilde av her.

Det er gjerne sånn at når en kniv av Hermanrud-type er svært velgjort, da er det en Børre. Når den ikke er fullt så bra, begynner diskusjonen om andre mulige knivmakere. Jeg skal ikke gå inn på dette i denne omgang, her vil jeg bare legge ut noen bilder av denne ene knivtypen, så får vi se hva det blir til siden.


Børre Hermanrud, og svært mange andre, la ofte inn perlemor og dekorstifter i skaft og slire. Her har han stæsjet opp en kniv av samme type som den forrige.

Og da begynner det jo å ligne på den kniven jeg begynte med. Men fra Toten er det så mye som ligner.









Kniven er signert:
HERMANRUD V. TOTEN 830

Her kunne han gjerne ha kostet på seg en bokstav for fornavnet også, siden det var flere Hermanrud'er som laget kniver. Men når kniven ser ut som her, er det visst ingen som hevder at den er fra en annen enn Børre.

I totenkniver flest er det brukt nysølv og ikke sølv, også fra toppfolk som Børre Hermanrud og Nils Talebakke. Når det er sølv, er det gjerne stemplet. Nå er de selvfølgelig dyrere i sølv, men da er det mer sjeldenheten enn sølvet selv som gjør forskjellen. På kniver av dette slaget er det håndverket som teller.












Gravering i dragestil, av samme slag som i valbjørkkniven ovenfor.













Blad av samme fine slag som i de andre her og i knivene i artikkelen om Talebakke-knivene. Men ryggfilingen er et hakk enklere enn i dem i Talebakke-artikkelen.




.