16. november 2009



Knut Dahl i Trondheim


På Ringve museum i Trondheim er det hvert år salgsutstilling av kunst og kunsthåndverk, sånn i passe tid før jul: Ladekunstnernes utstilling. Den var nå i forrige uke, arrangert for 25. gang. Og denne gangen var det med kniver også. Knut Dahl deltok med kniver og grafikk.













Flere kjente knivmakere deltar nok i lignende utstillinger før jul, men her i Trondheim er det ikke mye å se av sånt. Knut hadde to montere der han viste sine typiske kniver. Jeg tok noen bilder av dem gjennom glasset.

Knivutstilling er stas, og det var gøy å se noen av knivene hans. For det er lenge til neste versjon av Vestfold Knivlags pinsetreff på Eidsfoss der han har verksted (men plutselig er det jo mai igjen).


Knut i midten, med mulig kunde til høyre.

Trønderkniv-formann Knut Svendsen til venstre.
















Knut Dahl er særlig kjent for drager og pauting, som i hans slirer mye går ut på å løfte mønsteret opp fra bakgrunnen og forme detaljer i dekoren i høyt relieff. Dragene på disse to slirene er en av hans to hoved-drager.


Den andre hoved-dragen - "ulvedragen".









Enda mye mer avansert, og mye dyrere, er de utskårne dragehodene i mammut. Han hadde med et par stykker av dem, men det var visst bare denne som er under arbeid, som jeg fikk med ordentlig bilde av.


En mammut-drage til snek seg så vidt med på et bilde, lengst til venstre her.

Kniven på bildet ellers er en vellykket modell som han hadde med i flere varianter. Skaft i valbjørk og hvaltann. Tidkrevende å lage, og den krever stor presisjon, som her.















Et par til av samme slaget, men uten kryss-skjæring av toppen.

Elegante blader i sliredekoren. Det er ikke nødt til å være drage hver gang. Knut har hatt mange år på å raffinere teknikken og se hva som fungerer. Typisk for pautingen hans, ved siden av presisjonen og fargingen, er appelsinhud i motivet mot glatt bakgrunn.


Knut bruker ofte endestykker av tann fra hval eller mammut. Her er det mammut, og da har han latt overflaten på tannen (barken) komme til syne i endeflaten ut mot bladet. Når valbjørka i skaftet beises i passende farge, kan resultatet bli denne lekre detaljen.







Mammuten har også en spesiell indre struktur å by på, noe lignende den vi ser i elfenben, men ikke i hvaltann eller hvalrosstann. Typisk mammut-struktur innerst, og så flere lag utover mot barken.








Knut Dahl: Pauting. Teknikk - design, form og linjer. Oslo 1994.

Ved siden av drager og pauting har han arbeidet mye med form og linjer, og både hovedformer og detaljer fra knivene hans er å se i andre knivmakeres arbeider over hele Norden.





Fullt av folk på åpningsdagen, som vanlig på denne utstillingen. Ikke akkurat knivfolk, men folk i kjøpemodus som er ute for å se pene ting.

Han fikk solgt noen kniver, men igjen har vi det velkjente problemet på utstillinger av akkurat dette slaget: Folk kommer parvis. De går omkring og ser om de finner en ting de får lyst til å kjøpe sammen, noe som kan pynte opp i stua, eller noe de vil gi til et annet par til jul, hvis årets presang skal være litt dyr. Og da tenker de et bilde, eller kanskje en stor og fin keramikksak, og ikke en kniv. Naboutstilleren, med keramikk i samme prisklasser som Knut Dahls kniver, solgte straks hver flis.

Folk viste betydelig interesse for Knuts knivmontere, og diskuterte kniver og så ut til å like det de så, men et ektepar finner ikke på å kjøpe en kniv sammen for å ha som dekorativ ting i stua, selv om de liker kniven.


.