11. mars 2010
Olav P. Bakkegaard, Geilo
Se også det jeg har skrevet om knivtypen fra Geilo/Hol/Ål. Jeg har også skrevet om noen av knivene her. Og om dobbeltkniver her. Hm, jeg burde vel ha ryddet litt og samlet noen artikler.

Brusletto og Øyo er områdets største og mest kjente, men Øvre Hallingdal har hatt et stort antall verksteder og enkeltpersoner som serieproduserte kniver, særlig fra 1940-tallet og et par tiår framover. Knivene fra Geilo, Hol og Ål ble solgt over hele landet, og ble spredd til mange andre land med turister som besøkte Norge. Nå kan vi av og til finne dem på eBay. En del produsenter er lite kjent, og siden de ikke alltid signerte, er det mange samlere som har kniver herfra uten å vite hvem som laget dem. En av de relativt små produsentene er Olav Bakkegaard (1901-1981).
Jeg har hatt en artikkel om ham i Knivbladet: "Knivmaker Olav P. Bakkegaard, Geilo". Knivbladet 2005 nr 4, side 4-10.
Bakkegaard begynte å lage sine dekorative, iøynefallende kniver for salg omkring 1935, og han holdt på til 1947-1948. De er i en egen stil som er lett å kjenne igjen.
Han var malermester med inntil syv mann i arbeid. Om sommeren var det husmaling, om vinteren mest rosemaling og annet innearbeid i verkstedet. Knivene var en del av vinterarbeidet. Ikke alt på alle knivene er laget av ham selv, men han rosemalte selv de aller fleste, kanskje så godt som alle.
Ved siden av handlet han med antikviteter.
Noen selvlært bygdehåndverker var han ikke. Bakkegaard hadde eksamen med beste karakter fra Kunst- og Håndverkskolen.
Nokså ukjent knivmaker

Den første jeg så til salgs i brukbar stand var denne store kniven med treslire (lengde skaft/blad 27,8 cm). Den var på markedet på Vestkanttorget for mange år siden. Øyo-blad.
Selgeren ville ha åtte hundre, og iallfall på den tiden var det en pris i overkant for en rosemalt trekniv. Jeg spurte Bjarne Delbekk om jeg burde gi så mye, og han sa at denne saken skulle han ordne. Jeg holdt meg unna mens han gjorde en handel, og kort etter kom han med kniven. Han skulle ha seks hundre for den. Og da hadde han tjent en hundrelapp, og selgeren var også fornøyd. Så der fikk jeg et eksempel på hva som kan gjøres med litt byttehandel.

Jeg lurte på om navnet i stempelet begynte med Bakke..., og da kom de til å tenke at det kanskje kunne være Olav Bakkegaard. De hadde kjent ham godt, men kunne ikke huske å ha hørt at han laget kniver. Neste dag snakket jeg med Olav Bakkegaards sønn Per Bakkegaard, og fikk vite en hel del. En fin trekniv hadde han også.
Siden har jeg sett mange av disse knivene, og har fått tak i ganske mange. Vi skal se på noen av modellene. Jeg begynner med et typisk, førkrigs eksemplar.
"Døla-kniven"
Bakkegaard kalte knivmodellen sin for Døla-kniven, og fikk mønsterbeskyttet den (norsk mønster nr 17141). Jeg vet ikke året, men det var før 1940.



Eksemplaret på bildene over har alle de typiske Bakkegaard-elementene, og er i super stand, frisk og fin. Jeg fikk den av Delbekk for et par år siden.
Lengde skaft/blad 25,2 cm. Blad fra Brusletto.
Både skaft og slire er oftest dekorert med en kombinasjon av svipenn og rosemaling. Andre produsenter har også forsøkt seg med denne kombinasjonen, men jeg har ikke sett at noen har fått til samme kvalitet.


. . . . Olav P. Bakkegaard
Telefon nr. 8 - Geilo
Foran Olav står det noe utydelig.
Slirene er sydd langs kanten med en tynn lærstrimmel, vanligst rød eller hvit. Det er vanligvis sikringsstropp over skaftenden.
Storprodusenten Torger L. Haugen i Hol sydde også mange av sine slirer med lærstrimmel, og noen av dem har en søm på hver side av slira, men ikke en som gikk ubrutt hele veien rundt. Kort etter at Bakkegaard hadde mønsterbeskyttet Døla-kniven, mønsterbeskyttet Haugen sin modell under navnet Hallingkniven (mønster nr 17166). En enkel lærsøm ble ellers brukt av flere andre produsenter i området.
Eldre og nyere

Skaftet til høyre er i en annen, grovere form. Disse knivene passer ofte dårlig i den tilhørende slira.
Skaftene ble frest ut i verkstedet hans. Flere andre produsenter i området kjøpte sine skaft utenfra, visstnok fra et trevareverksted ved Skotselv. Bakkegaards nyere skaft er litt annerledes og grovere utført enn hans tidlige. Kanskje han kjøpte denne nye typen utenfra som ferdigfreste skaft?


De gamle skaftene og de gamle slirene hører sammen, men feilkoblinger forekommer. En kniv kan ha fått feil slire siden, men det kan vel hende at det også ble gjort noen sånne koblinger i Bakkegaards eget verksted. Når en produsent har gått over til noe nytt, er det ikke alltid han helt slutter å lage forrige type.
Bladene


Med sidesøm

Den lille kniven har eiernavn på baksiden av skaftet. Ikke overraskende er det et jentenavn.
Blader fra henholdsvis Brusletto, Erik Sagen, og Øyo.
Slirematerialer
Døla-knivene hadde slirer i fire materialer:
1. Lær

Slira i midten har ikke rosemaling, bare svibrenning.
Den midterste har Øyo-blad, de to andre har Brusletto-blad. Siden dette mer enn noen er klassisk Bakkegaard, er det en sånn en man skal ha om man skulle få den rare ideen å bare ha én kniv fra denne produsenten.


De eldre knivene har som regel sikringsstropp, mens de senere oftest er uten. Under krigen gjaldt det nok å knipe inn på læret så mye som mulig.
2. Fiber

Etter hvert fikk han til å dekorere også slike slirer med svipenn, men da var det en annen type fiberplate han hadde fått tak i.
3. Kryssfinér/papp

Høyre kniv rakk aldri å forlate verkstedet. Sikringsstroppen er ennå ikke tilpasset.
Lengde skaft/blad 23,2 cm og 22,7. Blad fra Brusletto og Øyo.

Slira til venstre er av finér med et lag papp på hver side, og lakkert. Dekor både svidd og malt. Den løse slira er i fiber av den typen som han fikk til å dekorere med svipenn.
Til venstre Blad fra Øyo.
Begge slirer er umerket.

Litt tamt blad fra Øyo. Lengde skaft/blad 21,6 cm.

4. Tre


Knivene med treslire er staselige saker som gjør seg godt ved peisen. De kunne godt ha vært laget på denne måten også om ikke lærmangelen hadde gjort det nødvendig å finne andre materialer. Disse tre er ikke mine. Jeg tok bilde av dem på Knivdagene på Elverum der Arne Fred Hallingstad i Hol hadde dem med for å vise meg. Han hadde også en del kniver jeg fikk overta, og flere av knivene jeg viser her, kom den dagen.
Slirene har gammel form, mens to av skaftene har ny. Hører de sammen da? Det kan godt hende, hvis de er laget på den tiden da de gikk over til ny form. Verre er det at de to har en annen fargetone enn slirene.
Legg merke til stemplingen bak på slirene. Det ville vært god plass til stempel på alle tre, men bare to av dem har fått det. Svært mange Bakkegaard-kniver er umerket.
Under krigen var det flere på Geilo som lage treslirer. Bakkegaards versjon er i hans egen typiske design, sydd med lærstrimmel hele veien rundt. Han laget dem i minst fire størrelser. Dekoren sitter fint, for slirene har jo samme materiale som skaftene. Treslirene virker tunge og kunne gjerne ha vært slanket litt, men lærslirene har så tykt lær at vektforskjellen likevel ikke er så stor.
Selv om de er fra en tid med lærmangel, er det ofte sikringsstropp av lær på treslirene. Det var nok nødvendig, for det er vanskeligere å få en kniv til å sitte godt i treslire enn i lærslire.


Kniv med dyrehode


Her er hverken skaft eller slire i gammel eller ny form, og da blir det verre å tidfeste den. Slirelær og sikringsstropp tyder på at den ikke er laget da det var lærmangel. Før eller etter krigen? Vet ikke. Gjetter før.


Kobberholk til en forandring.

Denne digre saken er ikke en kniv beregnet på å ha med på tur, men en peiskniv. Se mer om peiskniver i artikkelen om Geilo/Hol/Ål.

Et par usikre


Samleverdige?
Klart de er!
Bakkegaards kniver er av og til å se på knivtreff, men det er ingen overflod av pent bevarte eksemplarer.
De har i liten grad vært verdsatt av knivsamlere, men så er det da også mange samlere som automatisk rynker på nesa av enhver rosemalt kniv. Disse knivene fra Geilo, Hol og Ål blir ofte kalt souvenirkniver eller turistkniver, og nærmest avskrevet.
Dette er ikke så rart. Kvaliteten varierer sterkt på det som ble laget under krigen, både i Øvre Hallingdal og andre steder. Mange forsøkte seg mens det var mangel på varer, og selv ren søppel lot seg tydeligvis selge. Da krigen tok slutt, forandret dette seg fort, og de dårligste knivene var ikke lenger til å bli kvitt. De var fremdeles i handelen da turistene begynte å komme igjen, og mange av disse som er laget under krigen, havnet i USA. Turistene syntes nok de så veldig norske ut.
Olav Bakkegaards kniver hører til de beste av denne knivtypen. Litt alder har de også fått. Jeg regner dem som svært samleverdige når de er i god stand. En fargerik Bakkegaard eller to frisker opp i knivsamlingen på veggen.
.