28. august 2010



Mer om Hedenberg


I forrige Hedenberg-artikkel, som du finner nedenfor denne, er det mange usikkerheter. Etterpå har jeg sett flere av disse knivene, og viser noen av dem her. Noen usikkerheter er blitt mindre siden sist, andre ikke, men det er sånn dette fungerer. Det gjelder å se flest mulig kniver og sammenligne og gruble. Og i Hedenberg-historien er det gode muligheter for litt grublings.


Jeg ser at jeg har dette bildet liggende fra Kongsbergmarken 2009, der den var til salgs. En typisk kniv av det eldre slaget. Det var ingen som nevnte navnet Hedenberg som jeg hørte, og jeg spurte ikke hva den kostet. Nå kunne jeg godt tenkt meg å ha den.










Jeg håpet å få vite mer om Hedenberg på Knivdagene på Elverum nå i august. Her er to kniver og to løse slirer som Leif Myhrvold hadde tatt med for å vise meg. Klikk dem store og sammenlign med dem jeg har vist fra før.

Det var også framme på Knivtorget et par fine, usignerte eksemplarer av den nye typen, men de var temmelig maken til dem jeg allerede har vist her. Noen ferske opplysninger ellers fikk jeg ikke denne gangen, så nå håper jeg på Dyrsku'n.


Denne kniven av eldre type er et godt og typisk eksemplar med beinskaft. Graveringen tyder på at kniv og slire hører til hverandre.












Den er signert J.F.H. med punktum etter hver bokstav. Signaturen er ikke helt lik noen av dem jeg viste forrige gang, men av det slaget som er å finne på knivene av eldre type når de av og til er signert.

Signaturen er trambulert, mens alt annet er i strekgravering. Jeg synes det er rart, men var tydeligvis sånn han gjorde det. Iallfall er det ikke uvanlig å se.

Jeg blir fortalt at andre, kanskje også sønnen Holger, brukte disse bokstavene for å hjelpe på salget. Sånne opplysninger er det lett å komme med, og hvordan skal vi vite når det er noe i dem og når de bare er påfunn?










Åpningene i denne slira er annerledes enn dem jeg tidligere har vist, og med et hjerte. Graveringen i nedre del har den figuren vi ser på mange av disse slirene.




Så kan vi se på de to løse slirene:


Her har vi en del variasjoner i dekoren, der den til venstre ser mest vanlig ut. Vi ser også at slirene varierer i lengde.












Den til venstre har de dekorative hakkene langs innrammingen av vinduet, der han ikke har rensket opp etter graveringen.

Den høyre mangler disse hakkene, har et ganske Toten-aktig vindu, en annen overgang mellom skaft-del og blad-del, og er annerledes også på andre måter.





Nedre del av den høyre slira har fire runde huller og et annet graveringsmønster.

Det er ikke rart om det er store variasjoner hos en knivmaker som laget kniver gjennom mange år. Men det gjør at vi lett kan komme i skade for å regne kniver fra en annen som laget noe lignende, som kniver fra en periode i Hedenbergs produksjon. Hvor går grensen for variasjon hos Hedenberg? Når er det i stedet en annen knivmaker vi er over på?




Til slutt har vi denne:


En kniv av et annet slag. Bein i skaft og slire, og all gravering er trambulert.

Den vel ikke være nyere selv om den er gravert på denne måten, men jeg antar at den er det.

Men er den en Johan Hedenberg? Den er da iallfall signert.



















Denne gangen er signatur og øvrig dekor av samme slag. Jeg skulle sett nøyere etter da jeg hadde den foran meg, men ut fra bildet ser det ikke ut til å være noe i veien for at samme hånd og samme stikkel har gravert dette. Det er aldri helt det samme å gravere bokstaver som annen dekor.

Signaturen er uten punktum mellom bokstavene, så her er det altså enda en variant.


Her henter jeg fram denne som det var bilde av i hovedartikkelen. Den hadde det typiske bladet fra de nyere knivene, men ellers syntes jeg det var rart at den skulle være en Johan Hedenberg. Men lagt ved siden av den signerte kniven ovenfor er slektskapet tydelig.


For å fyre opp under tvilen: Det er ikke noe i veien for at en annen har laget disse to og forsynt den ene av dem med signatur. Jeg er blitt fortalt at Hedenberg laget svært få små kniver, og at Holger laget mange av dem.

Jeg håper å ha noe mer å melde om dette bare jeg får sett flere slike kniver.

.