16. desember 2010



Nytt om Bergans-kniver



Sliring og Spikkekniv


Som jeg har skrevet tidligere, i den tredje delen av artikkelen om Bergans, ble et stort antall av modellene Sliring og Spikkekniv produsert i Mora i Sverige, fra 1957 til 1965. Tidligere kom de fra Kongsberg Våpenfabrikk, og senere fra Helle Fabrikker.

Siden det var K J Eriksson som laget alle Bergans speiderkniver og morakniver, og siden Sliring og Spikkekniv i denne perioden ble laget i Mora, regnet jeg med at det var dette firmaet som laget Sliring og Spikkekniv også, men jeg har ikke visst det sikkert.


Nå er det bekreftet. Thomas Eriksson i Mora of Sweden AB har funnet Sliring blant gamle ting på et gammelt K J Eriksson-lager, og sendt meg bilder. Supert. Da kan jeg endelig rette det fra "antagelig" til "sikkert" i Bergans-artikkelen.


Kniven på bildene hans har bladstempel av type "rundt hode". Dette stempelet ble brukt på de nyeste knivene fra Mora. Jeg vet ikke om både dette og "lite hode" en periode ble brukt samtidig. Like greit, jeg må jo ha noe å finne ut siden også. Jeg får se å finne fram alle eksemplarene jeg har, og sammenligne litt igjen.

Bergans Spikkekniv fra Mora har samme utførelse som Sliring og er helt klart laget samme sted som den.




EKTE MORA


Thomas Eriksson fant også flere eksemplarer av Bergans speiderkniver på lageret, av dem med bladstempel EKTE MORA.

Overraskelsen er at kniven på bildet hans har treskaft. Selv har jeg sett dem bare med plastskaft når de har akkurat dette stempelet. Så da fikk jeg inn en ny sak der også.


Eriksson har også sendt meg bilder av noen papirer som jeg har tatt inn i artiklene Bergans Morakniver og Bergans Finne-Type.