3. januar 2011

Med et tillegg 24. januar 2011


Odde-kniv uten slire


For ikke lenge siden fikk jeg denne kniven fra USA:









En kniv laget av Johannes Odde (1836-1899), av den "vanlige", supre typen med olavshode, som han laget i den tiden han bodde på Lillehammer.

Skjæringen er som på kniven du ser i artikkelen nedenfor denne. Pen akantus, kors på brystet og sabler på sidene, og en Olav som er passe vill i blikket. Fine saker.


Signert er den også:

J.J.ODDE

Det hadde uansett ikke vært noen tvil om opphavet, siden det finnes temmelig identiske kniver å sammenligne med, men det er hyggelig å få slått det fast ordentlig.


Jevn og pen slitasje. Ingen av oss er glad i skader på knivene, mens det er en smakssak hvor mye man liker av slitasje og patina. Og her er den da bra?






Prosjektet for 2011 blir å finne en tilhørende, løs slire. Siden Odde laget disse her i standard størrelse, iallfall noen av dem, burde det være mulig. Men dere vet jo hvordan det er når det er noe man skal ha tak i. Etter å ha samlet kniv i en del år, har man gjerne løse kniver og løse slirer liggende i påvente av at den andre delen skal dukke opp. Og så går årene.

Når den delen ikke dukker opp, finner man kanskje en som ligner, som får holde til den helt riktige kommer. Dermed finnes det nok av koblinger der ute av kniv og slire som bare nesten hører sammen.


Noe som kan komplisere saken i dette tilfellet, er at skaftholken har sølvstempel:

830. J.E.

Så hvis vi skal være riktig pirkete, og det kan vi godt være, holder det ikke bare å finne en passende slire, den må dessuten ha samme sølvstempel.

Hvem er så denne J.E.?

Jeg går ut fra at han er Jens Evensen (1863-1922), gullsmed i Gjøvik fra 1886.

I Per Bredo Østbys bok om sølvstempler står det at Jens Evensen stemplet J. Evensen, men stempelfortegnelser er gjerne laget ut fra større gjenstander der det var plass til et lengre stempel. Det er ikke noe rart om de hadde et mindre, uregistrert stempel til bruk på småting som slireholker.

Hvis jeg kommer over en slire med et annet stempel, kan redningen være denne: Lillehammer-knivmakere kunne finne på å bruke holker fra to sølvsmeder på samme kniv. Det finnes en senere kniv fra Larsen pipefabrikk der øvre slireholk er stemplet G.L., mens den nedre har tekanne-stempelet til Ludvig Sæther i Oslo. Og det ser ut til å ha vært sånn fra starten. Antagelig fordi det var en smal sak for pipefabrikken å lage øvre holk, som bare er en ring, mens den nedre er en mer komplisert jobb som heller kunne overlates til noen andre.

Odde kan vel også ha kjøpt holker fra flere steder, og koblet dem litt tilfeldig på knivene? Hm. Dette er et typisk resonnement for samlere når vi så gjerne vil at tvilsomme koblinger skal være akseptable. Jeg må nok finne en slire med J.E.-holker. Og det spørs.

Når laget han denne kniven?

Ut fra det jeg har skrevet om Odde-årstall her, går jeg ut fra at den er laget mellom 1886 og 1890.




Men den dateringen holdt ikke lenge!


24. januar 2011:


Stempelet har en slags sving litt ut til høyre for bokstavene. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle tolke den og tenkte at kanskje den bare er et hakk. Men etter at jeg hadde skrevet dette og lagt det ut, fikk jeg vite av Lillebror Vasaasen at svingen er en del av en S. Han har en Odde-kniv med samme stempel, og der er den løse S'en tydeligere.

Så da står det altså: 830. J.E. S

Og da blir det noe annet. Som jeg har skrevet i artikkelen Sølvstempler ble 830 pluss S påbudt fra 1892. Noen sølvsmeder hadde begynt å bruke 830 noen år før, men uten S. Dermed har vi her en kniv laget fra 1892 og framover, og i Oddes tilfelle altså ikke senere enn 1899.

Han skar for G. Larsen pipefabrikk fra 1890. Denne her kan være skåret for Oddes egen regning i Larsen-perioden, eller kanskje denne perioden likevel ikke varte så lenge og at han noen år etterpå skar bare for seg selv?

(Vi diskuterer også om E'en i J.E. virkelig er en E, men der står jeg på mitt foreløpig. Fin diskusjon, og dette er jo ikke det eneste eksempelet på utydelige stempler.)


Stempler:

Jeg må nok begynne å merke meg sølvstemplene på alle Oddes kniver som kommer i min vei, både sølvstemplene og bladstemplene og hans eget stempel der dette finnes, og kombinasjonen av dem. Kanskje litt systematisk registrering kan fortelle oss noe nytt om knivene hans, både når de er laget og hvem han laget dem for.

Jeg har sett flere kniver som Odde laget for Julius Frisenberg, med bladstempel J.F. og sølvstempel 13 1/4.I.F., og uten hans eget J.J.ODDE-stempel.

Jeg har også sett kniver med sølvstempel 830. I.F. (altså et litt senere Frisenberg-stempel) på holkene, ustemplet blad, og J.J.ODDE-stempel i treet.

Og så er det jo andre sølvstempler på Odde-knivene der ute. Hm. Jo, jeg skal begynne å notere.

.