21. mai 2012




Her ligger flere artikler om kniver fra Tarald Louens krets. Husk å klikke på "Flere innlegg" nederst på siden for å se mer.



På eBay fra Australia:


En Louen-kniv


Internett og eBay er vriene greier. Det er altfor langt mellom de bra norske knivene der, og når vi så endelig finner en vi gjerne vil kjøpe, har alle de andre eBayerne også sett den. Men nå på lørdag fikk jeg denne her i posten, fra Australia: en pen, signert Louen av det enklere slaget. Stas.

Den hadde faktisk greid å ligge der ute uoppdaget av meg og andre i en og en halv måned!
Den lå der med Buy It Now-muligheten, en mulighet jeg benyttet meg av i en viss fart.


En signert kniv fra Elias Louen er alltid hyggelig å komme over, også når det er en av det enklere slaget. Den gir oss en kniv å legge de usignerte ved siden av, for å sammenligne skjæringen snitt for snitt i håp om å finne ut noe.




 






Det vi da vanligvis finner ut, er at det usignerte eksemplaret ikke er makent, iallfall ikke makent nok til at vi kan si at det også er en Elias Louen-kniv.

Min nye kniv er altså av det enklere slaget, men mange er vesentlig enklere enn denne. Her er baksiden av slira like fint skåret som forsiden. Det er den slett ikke på alle.








De enda enklere knivene kan nok også ha Louen-bladstempel, men her har han dessuten filt typisk Louen-smellopp.

Det som likevel ikke riktig stemmer, er at det er brukt det lille bladstempelet, det på 5,5 mm. Hovedregelen skal være at dette er Tarald Louens stempel, og at sønnen Elias brukte det "store" på 8,5 mm. Jeg går likevel ut fra at dette er Elias.


Jeg kommer etter hvert til å legge denne kniven sammen med de andre Louen-knivene i artikkelen nedenfor. Ta en titt og sammenlign denne skjæringen med de to enkle knivene der.





Kniven kom hit fra Australia. Det er et stykke dit, men kniver dro vidt omkring. Far og sønn Louen leverte kniver til Husfliden i Mandal. En eller annen kan ha kjøpt denne der. Men vi får ikke vite hvordan den kom seg helt til Australia.
 
















.