.


3. juni 2012



Kniver etter Anders Jahre


Her er noen kniver jeg kjøpte nylig. Ut fra bare bildet kan dette se ut som en ikke så veldig interessant diverse-haug, men de har noe ekstra å fare med: et spennende eiernavn.

Jeg liker eiernavn på kniver, særlig hvis det er en person vi kan finne ut noe om. Da jeg vokste opp i Sandefjord, var skipsreder Anders Jahre (1891-1982) sånn omtrent det største navn som fantes for oss, og her har vi kniver som har tilhørt ham. Klart jeg kjøpte dem.

Det hadde vært enda mer stas om også selve knivene hadde vært sånt som gjør knivfolket oppglødd. De er kanskje mer å regne som samlegjenstander fra Sandefjord enn som kniver? Selgeren hadde hatt med seg flere ting med Jahres navn på, men de var solgt før jeg kom på markedet.
 



Barberkniv fra Eskilstuna


Jeg begynner med barberkniven, som er en av de uvanlige med korketrekker. Hvor praktisk er det med korketrekker på en barberkniv? Det virker helt teit, og det er vel ikke noe en mann ville ha kjøpt til eget bruk. En typisk gaveartikkel.

Jeg ser ikke for meg at Jahre ville merket en gave fra sitt firma på denne måten. Da ville det vært rederiflagg eller "Kosmos" eller noe sånt. Han var nok i stedet mottageren av denne gaven.

Kniven er laget av Klas Törnblom i Eskilstuna, et firma som holdt på til 1956.


Verkstedene i Eskilstuna var svært dyktige til å dekorere med etsing og forgylling, på barberkniver, foldekniver og metallslirer. De gjorde det enten selv eller brukte andre som spesialiserte seg på sånt. Det gikk an å bestille hva som helst av motiver. Sammen med korketrekker ble dette en pen gave.

Noen tilhørende eske fulgte ikke med. Jeg lurer på om også den hadde noe ekstra i dekoren?


Kniven er helt som ny. Jahre prøvde nok aldri å barbere seg med den.







Jeg samler ikke utenlandske barberkniver, men har en liten samling norske. Med "norske" mener jeg både norskproduserte og kniver med norsk firmamerke. Dette er den første jeg har der et eiernavn er den norske tilknytningen. Jeg utvider samlingen og regner slike også som norske. Så veldig stor samling skal det nok ikke bli.

Korketrekkersamlerne vil nok gjerne ha den.




To slirekniver



To slirekniver. Uten eiernavn ville jeg ikke ha reagert på dem.

Til venstre en brukskniv der jeg ikke kjenner knivmakeren. Til høyre en "Peer Gynt" fra David-Andersen.

















"Peer Gynt"-kniven først:


Eiernavn pent inngravert i bladet, opp-ned.











Sølvet viser hvem Jahre fikk kniven av. Dette er ikke noen tilfeldig dekorativ pingvin, men Jotun malingfabrikks pingvin. Dermed er det svært sannsynlig at kniven var en gave fra Jotun-sjef Odd Gleditsch til Anders Jahre.

Pen gave da den var ny. Veldig pen gjenstand i en Sandefjord-samling nå.



 


En gavekniv, denne også? Kanskje ikke.

Risknute på bjørk i skaft og slire. Blad fra Brusletto. Det er stemplet Br & Co og er dermed fra etter 1940.


















Skaft og beltestropp er merket Anders Jahre i håndskrift, med tusj. Var det noen som ville ha skrevet navnet et par steder på denne måten før de ga bort en kniv? Er det ikke minst like sannsynlig at det er Jahre selv som har skrevet navn på kniven sin?






Knivmakeren er ukjent for meg. Han har signert slira:

O.H.

Legg merke til at han ikke har sydd læret, men limt det sammen. Det er faktisk pent utført, i motsetning til de fleste slirer som er limt.





En enkel foldekniv


Dypt og pent gravert:

Anders Jahre Sandefjord





Jeg kjenner ikke dette stempelet. HG pluss en bokstav, og med rester av et stempel til venstre for bokstavene.

Det ser ut til å være gull. Jeg har ikke testet det.






Fyrstikker


Jeg fikk se en av gjenstandene som ble solgt før jeg kom på markedet. Et lite etui til fyrstikker. I gull.













Pent gravert inni lokket, med navn og sted.











På låsen: ANDERS

Det tyder vel på at fyrstikketuiet var gave fra en nær venn.






David-Andersens firmastempel,
og gullstempel D.A 585









Hvordan kommer sånt ut på markedet? Hvorfor vil ikke familien beholde dette? Ikke godt å vite. Men i alle sakene etter en av Norges rikeste var vel disse av det mer beskjedne å regne.





Firmagaver fra Jahre


I samlingen jeg kjøpte, var det også noen typiske, billige firmagaver. De ble opplagt brukt som små gaver fra Jahres firma, og er ikke noe som er gitt til ham.

M/S Kosmos V ble bygget i 1948 som flytende kokeri, men den fikk ikke de nødvendige tillatelser og ble aldri brukt som det.

Jeg vet ikke hva som hendte i november 1948. M/S Kosmos V ble døpt i juli og levert i desember. Kanskje en anledning der deltakerne fikk hver sin kniv. Jomfruturen? Jeg får se etter.



Flere enkle kniver:


To stykker med rederiflagg. Til høyre Jahres Kosmos-flagg. Til venstre flagget til Fred. Olsen.

Jeg vet ikke at Jahre hadde noe spesielt med skipsreder Fred. Olsen å gjøre, og Fred. Olsen var vel ikke involvert i hvalfangst. Men kniven lå nå altså sammen med de andre, så jeg tar den med her.


Baksiden. Den øverste ble tydeligvis delt ut ved Kosmos' 25-års jubileum i 1953.









Knivene lå i etui, med rederiflagg på innsiden av flappen: Kosmos.













Og Fred. Olsen Lines.

Siden utførelsen her er identisk med Kosmos-kniven, regner jeg med at også Fred. Olsen-kniven er fra 1953.









En kniv til av samme slaget. Denne også har Kosmos-flagget på den ene siden, og i etuiet. På denne siden: Jahres navn.






Ole Gjekstad


En liten førkrigs foldekniv som fulgte med de andre knivene her, med denne merkingen:

Ole Gjekstad Sandefjord OG

Ole Gjekstad (født 1884) hadde klesbutikk i Sandefjord, og hadde også en viss funksjon som hyrekontor. Så da tar jeg den med i samlingen av hvalfangstkniver. En kniv med fin reklame må man alltid finne et påskudd for å ta med.

Han hadde denne annonsen i Aftenposten 13. og 14. februar 1913:
Stuert søkes til hvalfangstekspedition (flytende kokeri) paa Vest Afrika. Der vil kun bli reflekteret paa en der er vant med større skibe og som kan fremvise de bedste attester for dygtighet, paapasselighet og ædruelighet. God hyre. Henvendelse til Ole Gjekstad, Sandefjord, med kopier av attester.
Fine greier. Klart det er en hvalfangstkniv da.