22. desember 2012



Noen foldekniver


Disse foldeknivene kommer jeg før eller siden til å flytte til artiklene der de hører hjemme. To av dem er vrak, de andre i god stand. Som nye var alle sammen fine eksempler på foldekniver med norske motiver.



Polarkniv fra Mandril


Et av vrakene. Naglene mangler og den er bare i løse deler. Det dukker vel opp et bedre eksemplar en dag. Eller kanskje jeg skulle få noen til å sette den sammen igjen. 










Sideplater i sølv. Dette er en mange modeller fra flere produsenter, laget til Roald Amundsens ekspedisjon i 1926. Som vi ser, ble den gitt som gave til en Kristian i 1926.

Amundsen i profil. Luftskipet "Norge". Kart over ruten. Navnet på Ellsworth og Nobile.

Et par tilsvarende kniver fra andre produsenter kan du se i artikkelen on norske foldekniver

Se også artikkelen om Mandril.



Det store bladet har Mandrils stempel på den ene siden og ROSTFREI på den andre. Det lille bladet har bare ROSTFREI.







Sideplater i sølv gjorde kniven dyrere, men det var ikke mye sølv som gikk med. Platene er bare rundt en tidels millimeter tykke og festet til plater i nysølv innenfor.












Den eneste fordelen med at kniven er i løse deler, er at jeg for en gangs skyld kan se innsiden. Når sideplatene ikke er støpt, men stanset ut i tynn plate, er motivene skarpe og fine på innsiden uansett hvor mye de er slitt utenpå. Men for å se dem i en kniv som har fått slitt bort hele motivet, må altså kniven ødelegges, og det gjør vi vel ikke.






Festning og bibliotek



Veldig fin og samleverdig, førkrigs kniv. Baksiden er temmelig ordinær, men forsiden har fine Fredrikstad-motiver.










Østporten i Fredrikstad festning, og et våpenskjold som jeg ikke vet hva står for.




 
Fredrikstad bibliotek. Biblioteket åpnet i 1926, så kniven er iallfall ikke eldre enn det.

Svært fint utført dekor. Sideplater stanset ut i løvtynt metall her også, enda de i dette tilfellet er av nysølv. Jeg lurer på disse stansene som ble brukt. De ble laget av stålgravører som kunne sine saker, men hvordan skal vi finne ut hvem de var eller hvor de holdt til? Var de norske?

Her er selve kniven fra Felix i Solingen. Kanskje også sideplatene er laget i Tyskland, i Solingen eller et annet tysk sted der de var veldig gode på lekker stålgravering.





Utstilling i Bergen og Oslo



Fin sak. Landsutstillingen i Bergen 1928.
Sideplatene har sølvstempel 830S, men mangler gullsmedstempel. Selve kniven er fra Ed. Wüsthof i Solingen.


Jeg er ikke noe god på bygninger i Bergen og vet ikke hvilke disse to er. Den på det øverste bildet ser ut til å være i samme stil som Bergen Museum.




TRIO laget en fin kniv til Jubileumsutstillingen i Oslo i 1914. Det er bare så vidt jeg kan si at jeg har den, for dette er nok min dårligst bevarte kniv:


Kniven er et jordfunn. Bare jeg rører den, drysser det rustbiter. 

Jeg fikk den av Richard Moen i Eiken i Vest-Agder, som hadde funnet den med metalldetektor. Senere fant han ut at den hadde tilhørt en Gunleiv Åvetsland, som kjøpte den i Oslo i 1914 og mistet den da han drev med granplanting i 1949.











Ikke mye igjen av motivet. Det er noen bygninger der, og teksten JUBILÆUMSUTSTILLING.


Den andre sideplaten viser ikke noe, men den hadde vel et eller annet da den var ny.

Bladene har ganske sikkert et av TRIO-stemplene, men det ligger gjemt inne i rusten.



.