17. april 2014




"Norwegian hand made"



Dette store knivbladet så jeg på eBay nylig, og normalt ville jeg bladd meg fort videre, om det ikke hadde vært for stempelet.




Stygt og fælt blad. Helstål. Uvanlig slipefas. Ikke videre norsk å se til, kanskje, men det er vel mest fordi vi stadig tenker tollekniv og gjerne innlandet. Fasongen på denne saken går nok bra til en kniv beregnet på fangstfolk langs kysten.

Lengde uten tangen: 17,5 cm.
Største bredde: 3,1 cm.
Tykkelse 5,5 mm.



Stempelet på tangen gjorde at jeg måtte kjøpe det, for å studere det nærmere (ikke rart at det fyller seg opp hos meg). Det står:

NORWEGIAN
HAND MADE

Da er det vel smidd i Norge? Nå befant det seg i Delaware, USA.

Stempelet er altfor bredt til tangen, så de tre øverste bokstavene er kuttet litt i overkant, men det ser ut til å stå: G. T. M.

Nederste linje er knapt synlig. Kanskje det står WARRANTED ("garantert"). Iallfall kan det passe med bokstavtoppene, og det er et ord som er en del brukt på denne måten.

Noen som vet hvem som har smidd det?


Tangen er merket på baksiden også, men jeg vet ikke hva det står der.








Det ser ut til at stempelet er speilvendt, iallfall er S'en snudd. Men det er ikke få norske smeder som har bommet på dette, bare se alle speilvendte N'er fra smedene i Tinn.

Eller er det underlaget som er stemplet, sånn at avtrykket på bladet blir sånn som dette? Hm. Er det noen smeder som ville brukt sånt underlag?

 


Jeg prøvde å speilvende bildet. Det hjalp ikke noe større. Da blir det noe med STI i andre linje, og kanskje noe med TTI eller TTU i den første, men hva er det?









.