3. juli 2013
Fra Anker til Miranda
en 1700-tallskniv med sterk eierhistorie
Den er uten gravering, utskjæring eller innlegg, men dette er en av de mest spennende kniver jeg har tatt bilder av.

Kniv
i heldekkende slire. På dette første bildet ser den ganske anonym ut.

En
1700-tallskniv i så fin stand er alltid noe som gjør samlere glade, men
denne her har enda mye mer å komme med. Den første eieren var ikke hvem
som helst, og hvem som helst var heller ikke mannen han fikk den av.
Kniven er 224 år gammel, og av historisk interesse for både Norge, Danmark og Venezuela.
Maskekniv uten maske

Først
litt om selve kniven. Den er av det morsomme og utdødde slaget som gjerne kalles
maskekniv, selv om denne her er av enklere enn vanlig, uten maske. Jeg har
tidligere vist noen få maskekniver. Du kan se artiklene nedenfor denne.
Maskekniver
har slire med hatt, slik at hele kniven er skjult, og de er normalt uten
oppheng. Det hender også at de har en liten kniv eller noe annet inni
skaftet, under et lokk i skaftenden. Kniver av dette slaget er ikke til å
bære i beltet, men heller til å ligge på skrivebordet eller til å ha i
lomma.
Slira er helt smal i blad-delen, som vanlig er på maskekniver og mange andre slags kniver fra denne tiden.

Det
hadde vært mer stas over kniven om den hadde fulgt det vanlige
mønsteret med maske i skaftenden og på toppen av hatten, og med holker i
slira.
Bladet er også enklere enn de typiske
sammensatte bladene vi gjerne ser på sånne kniver. Likevel, selv uten
eier- og givernavn som jeg skal fortelle om her, ville dette vært en
super sak.
Jeg viser flere detaljer lengre nede, men først litt om personene i denne historien. Først eieren.
Francisco de Miranda
Knivens
første eier er en berømthet som jeg gjerne innrømmer at jeg ikke hadde
hørt om: Francisco de Miranda. I 1788 fikk han denne kniven.
General
Sébastian Francisco de Miranda Rodriguez (1750-1816) fra Venezuela var
en av Syd-Amerikas store frigjøringshelter. Han var svært aktiv også
utenfor sitt eget land, og levde et eventyrlig og spennende liv.
Han
var utdannet offiser fra Madrid, og deltok som offiser i den franske
revolusjonshæren fra 1791 til 1793. Før dette hadde han interessert seg
sterkt for den amerikanske uavhengighetskrigen mot England, og hadde
truffet de store skikkelsene der, som Washington og Jefferson.
Han
tegnet Venezuelas flagg, etter å diskutert farger og utforming en hel
natt med Tysklands store dikter Goethe. Han er avbildet på Venezuelas
pengesedler, og landets ambassade i London ligger i Miranda House.
Han dro på rundreise til mange land i Europa, finansiert av Katarina den store av Russland, som likte stilige offiserer.
Hertugen
av Wellington, altså generalen som beseiret Napoleon ved Waterloo,
forteller at han hadde sittet ved bordet rett overfor Miranda, og at
Miranda var en så imponerende skikkelse at det var skremmende å sitte
der. Og Wellington var selv ikke akkurat noen pingle.
Den
som er interessert, kan finne mye om Miranda å lese på engelsk, og på
spansk finnes det en hel litteratur om hans liv og hans politiske og
militære betydning, og om hans lange rekke av kortvarige og langvarige forhold til kjente damer.
Fra Wikipedia har jeg disse opplysningene:
Miranda
has been honoured in a number of ways, including in the naming of a
Venezuelan state, Miranda (created in 1889), a Venezuelan port, Puerto
Miranda, and a number of Venezuelan municipalities named "Miranda" or
"Francisco de Miranda".
A Caracas airbase and a Caracas park are named for him.
The Order of Francisco de Miranda was established in the 1930s.
In 2006 Venezuela's Flag Day was moved to August 3, in honor of Miranda's 1806 disembarkation at La Vela de Coro.
One of the Bolivian Missions, Mission Miranda, is named for him.
Miranda's life was portrayed in the Venezuelan film Francisco de Miranda (2006), as well as in the unrelated film Miranda Returns (2007).
Miranda's name is engraved in the Arc de Triomphe in Paris, and his portrait is in the Palace of Versailles.
There are statues of Miranda in Cadiz (Spain), Caracas, Havana,
London, Philadelphia, Patras (Greece), São Paulo (Brazil), St.
Petersburg (Russia), and Valmy (France).
Triumfbuen i Paris: Han er eneste amerikaner som har fått sitt navn der.
Miranda ledet kampen for å frigjøre Venezuela fra det spanske herredømmet. En periode kontrollerte han
store deler av landet, men etter hvert gikk det dårlig, og han døde i et fengsel
i
Madrid.

Her
er han vist i spansk fengsel, på et bilde i Galería de Arte Nacional,
Caracas, Venezuela. Det er malt av Arturo Michelena i 1896.
I
1787 var Miranda noen få dager i Oslo, der han besøkte Bernt Anker,
Norges rikeste mann. Han var også på Kongsberg for å se sølvgruvene.
Høsten 1787 dro han til København, og det er da vi nærmer oss den kniven
jeg viser her.
Carsten Anker
Fra
høsten 1787 til våren 1788 var Miranda i hundre dager i København, der
han blant annet besøkte Carsten Anker (1747-1824). Miranda førte omfattende dagbøker om alt han opplevde (damene ikke utelatt),
og det han skrev i København er utgitt på dansk:
Miranda i Danmark: Francisco de Miranda's danske rejsedagbog 1787-1788. Ved Haavard Rostrup. København 1987 (også en utgave i 1985).
Nordmannen
Carsten Anker var på den tiden dansk embetsmann og hadde et stort hus i
København. Senere flyttet han tilbake til Norge, og det var han som i
1814 inviterte til riksforsamling i sitt hus på Eidsvoll, altså i det
som nå heter Eidsvollsbygningen. Anker hadde stort kontaktnett blant toppene i næringsliv og politikk, og nære venner i det danske og det svenske kongehuset, særlig Christian Frederik, og det var ikke tilfeldig at det var nettopp hans hus som ble brukt av riksforsamlingen i 1814.
I København diskuterte
Anker og Miranda sosiale forhold, som Miranda var svært opptatt av. Særlig var han opptatt av å få
til reformer i det utrolig jævlige fengselsvesenet. For Anker var det
enda mer interessant å diskutere frigjøring av Norge.
Fra reisen i Norge og Sverige har vi denne dagboka:
Miranda i Sverige og Norge 1787: Francisco de Miranda dagbok från hans resa september-december 1787. Ved Stig Rydén. Stockholm 1950.
I denne boka er det litt om Miranda og Ankers diskusjoner om norsk løsrivelse fra Danmark. Jeg sakser litt fra side 297 og 298:
".
. . flera av de personer med vilka Miranda kommer i beröring under sin
vistelse i Norge, är kritiskt instälda till landets beroende av Danmark .
. . De norska bröderna Ankers kusin i Köpenhamn, Mirandas gode vän
Carsten Anker, är tydligen den som i den danska huvudstaden företräder
denna kritiska, norska inställning till Danmark. När Miranda och Anker
tar avsked av varandra i Roskilde den 17 mars 1788 har de enligt
dagboken ett mycket förtroligt samtal . . ."
Etter at Miranda var
reist til England, fortsatte han og Anker å diskutere dette. Anker ville ha hjelp til å finne ut hva de engelske myndighetene egentlig mente om Norges sak.
Få brev er bevart, for Anker ba om at brevene hans med så følsomt
innhold ble brent.
Her har vi altså en internasjonal
frigjøringshelt på besøk hos en nordmann som skulle få stor betydning i
1814. Regnes Anker til frigjøringsheltene?
Kniven
Miranda
fikk et minne fra oppholdet i København. Denne kniven var en gave fra
Carsten Anker. Er det ikke stas med en kniv som dokumenterer
forbindelsen mellom de to? På slira står det
D'ANKER A'MJRANDA 1788
Altså "Fra Anker til Miranda 1788" på spansk.
Miranda
etterlot seg omfattende dagbøker, brev og dokumenter, som ble sendt ut
av Venezuela før han ble arrestert. Men ellers finnes det ganske få ting
etter ham, og neppe noe annet fra forbindelsen med Carsten Anker.

Det
står ikke på slira hvilken Anker han fikk kniven av, men det er ikke tvil om at det er Carsten.
I 1788 var han i København. I Oslo var han bare noen få dager i 1787. Dessuten har Mirandas
tippoldebarn oppgitt at det var Carsten Anker kniven var
gave fra.

Da kan vi se på noen flere detaljer.
Lengde skaft/blad: 16,5 cm.
Blad: 7 cm.

Bladet har original sliping og bryning og er fremdeles skarpt. Det ser ikke ut til at Miranda eller andre noen gang brukte denne kniven.

Bladet
er et nokså standard helstålblad fra sin tid. Det vil si, hvis kniven
hadde dukket opp uten slire og vi skulle gjettet alder på den, kunne det
lett blitt bommet med hundre år. Kniver i så god stand blir gjerne
antatt å være nyere enn de er.

Vanlig
smellopp, som ikke sier stort om hverken tid eller sted. Smellopp har
vært brukt mange steder i Norge og i en del andre land.
Bladet
kan se ut som det er nedslipt, men sånn var det fra starten. Ellers hadde det
ikke gått ned i den smale delen av slira.
Tilpasningene
er i det hele tatt gode, bortsett fra smale gliper ved holkene fordi
skaftet senere har tørket og krympet litt. Kniven går i slira med et
svakt klikk.

Pen endeknott.

Skaft i valbjørk i toppklasse.

Slira
har mye av æren for at kniven er i så god stand. Kniver har ikke alltid
så veldig godt av å bo
sammen med en lærslire, og knivsamlere ute i verden oppbevarer dem
gjerne hver for seg. Men maskekniver ligger trygt i et etui, skjermet
for lys og luft, og uten å komme i kontakt med det tynne skinnet på
utsiden.
I dette tilfellet er også slira svært pent bevart. Den har nok ligget i skuffen hele tiden.
Slira
er skåret ut i tynt, hardt tre og kledd med fløyel på
innsiden. Det grønne skinnet er så tynt
som man kan få det, og limt pent på plass uten synlige overganger. Det er ingen søm.
Anker-familiens kniver
Thomas Breivik viser noen maskekniver i
Den store knivboken. Der gjengir han også noe fra Kunstindustrimuseet i Oslo. Og der har vi Anker igjen. Jeg tar det med her. Breivik skriver:
"Kartotekkortene
i Oslo Kunstindustrimuseum gir en del opplysninger. Direktør Alf Bøe,
den gang konservator ved museet, skriver: "Protokollen opplyser: "Norsk
Arbeid fra det 19. Aarh.", hvilket er tvilsomt, da en nesten make kniv,
litt større, er funnet i privat eie hos Ragnhild Bredo Blunck i 1964.
Denne kniven bærer Ankernes våpen (et anker), og skal ha tilhørt Carsten
Anker på Eidsvold. En lignende kniv bæres av generalguvernør Anker på
Trankebar, han avbildes i jegerdrakt på portrettet i havestuen på
Bogstad. Øyensynlig har knivtypen noe å gjøre med Anker-familien"."
Peter Anker (1744-1832) i Trankebar var Carsten Ankers bror.
Eksempel på maskekniv

Her
er en mer typisk maskekniv, til sammenligning. Dette er et virkelig
staselig eksempler, med en liten kniv inne i skaftet på den store.
Bladet er bygget opp av flere slags metall som er slagloddet sammen. Det
er holker alle steder, og maske både i toppen av slirehatten og i
skaftenden på den store kniven.
Den store kniven har
skaft i valbjørk, mens den lille er i risknute. Med to treslag i hver
sin farge kan det se ut som om de ikke hører sammen, men de gjør nok
det.

Det
er ikke kjent hvem som laget de typiske maskeknivene. De er opplagt
byarbeider, men hvilken by? Kanskje de er norske, eller kanskje danske.

Foto (dette og de to forrige): O. T. Ljøstad, Norsk Skogmuseum.
.