Bok om Harry Morseth


James R. Beall: The Keen Edge of Perfection - a History of the Morseth Knife. Mandeville, LA, Saviolo, 2007.
ISBN 978-88-95125-07-7. 206 sider i stort format.

Jeg kjøpte nettopp denne store og fine boka om den norsk-amerikanske knivmakeren Harry Morseth (1889-1967). Den er helt fersk: utgitt i september i år, førti år etter at Morseth døde.

Den har vært en fornøyelse å lese!








Harry Morseth er det en artikkel om fra før her på bloggen. Du kan lese den her. Et og annet må nok justeres etter at jeg har lest denne boka.

Forfatteren, James R. Beall, er gift med Morseths barnebarn Sandie, og han har skrevet boka i samarbeid med sin svigerfar Gordon Morseth, som altså er Harrys sønn. Gordon er nå en godt voksen mann på 94 år.

Boka forteller om Morseth fra han emigrerte fra Selbu i Sør-Trøndelag i 1906. Den viser de karakteriske knivene han laget - sammen med kona Henrietta som sydde slirene - og de senere knivene fra deres sønnesønn Steve (pluss noen andre).

Her er det en mengde informasjon av det slaget enhver Morseth-samler mest kan ønske seg: hvordan modeller og varianter kan identifiseres og tidfestes, og bilder som tydelig viser forskjellene. Problemer ved bestemmelsen av enkelte kniver er grundig diskutert og vist. Det er ikke bare gamle norske kniver det kan være bortimot håpløst å finne ut av!

Jeg skal ta fram mine få Morseth-kniver og se hvor de hører hjemme, og særlig sjekke om kniv og slire hører sammen i hvert tilfelle. Så får vi se om jeg har forkjøpt meg.

Morseth brukte laminerte blader fra Brusletto, og var altså den som introduserte det laminerte bladet i Amerika. Men siden ingen annen knivmaker der borte tok opp denne tråden for alvor, ble andre amerikanske kniver med laminert blad bare noen spredte unntak.

Jeg var spesielt spent på hva boka hadde å bidra med om Brusletto-forbindelsen. Her er det en del å finne, siden Brusletto er en viktig del av denne historien. Jeg ser for eksempel at Morseth ikke herdet og anløpte bladene selv, slik jeg trodde og har skrevet i Morseth-artikkelen, men at han bestilte dem hardere enn vanlig, rett fra Brusletto. Men blant annet "mageslipingen" er hans egen.

Etter denne boka er nok Harry Morseth, i enda høyere grad enn tidligere, plassert som en av de store amerikanske knivmakerpionerene. Jeg vil tro at den kommer til å gi en god del samlere der borte et sug etter å bygge opp en pen liten Morseth-samling.

I det siste har jeg sett mange Morseth-kniver på eBay, og mange tvilsomme. Det går an å håpe at boka vil gjøre det verre å få utgitt en ordinær Brusletto Hallingen for å være en Morseth Utility Model. Det skal bli artig å se om boka får betydning for prisene.

Boka er selvfølgelig uunnværlig for enhver Morseth-samler. Men ingen slike bor i Norge. Er boka noe å ha for alle dere som ikke har tenkt å anskaffe en eneste Morseth-kniv? Jeg har lest ganske mye om amerikanske kniver, og er vel dermed ikke noen typisk norsk leser, men jeg tror at mange av dere vil like å lese historien om denne trønderen, fra han begynte å lage kniver som hobby og videre framover.

Det var interessant å se hvordan knivene etter Harry Morseths død, da de ble produsert av andre, ble forandret til noe helt annet enn Morseth-kniver, men med Morseth-navn. Det er nok sånn det må gå, men ikke så morsomt å følge med på for de involverte.

De stadige henvisningene til Brusletto bidrar til at historien angår oss, selv om knivmodellene er unorske. Og det spørs jo om vi noen gang igjen får lese en amerikansk bok om en norskfødt knivmaker.

En bonus var det å lese om sønnesønnen Steves kompliserte liv. En talentfull knivmaker som virkelig fikk rotet det til. Han minner meg om flere jeg har kjent.

For en samler er det alltid en viss risiko med å lese en bok som denne: Dere kan komme til å finne ut at dere likevel må ha en Morseth-kniv i samlingen!


Jeg kjøpte boka på eBay, rett fra forfatteren. Med frakt kom den på $102.
Den kan også kjøpes fra forlaget. Se her