8. januar 2008



Enlid og Småvoll


Her er en oppfølger til artikkelen om knivbelter fra Budal.


Da jeg la ut dette bildet av kniv og knivbelte fra Jon Svendsen Enlid (1851-1927) i Budal, var det bare beltet jeg skrev om. Jeg hadde ikke noen kniv, eller bilde, av en tilsvarende kniv fra sambygdingen Ingebrigt Småvoll (1842-1909). Dermed fikk jeg ikke vist forskjellen på de to knivmakernes slirer. Jeg vet ennå ikke om det er mulig å se forskjell på knivene deres, men slirene tror jeg kan skilles på dekoren.


Her en dag sendte en knivsamler meg noen bilder av belter, blant annet dette, og der var den Småvoll-slira jeg trengte:


Veldig fine saker. Knivbelter må en nok ha mange av, enten de er fra Trøndelag eller Gudbrandsdalen eller Møre og Romsdal. Men hvordan kan vi se forskjell?

Her kan beltet godt være fra Budal, selv om sånne beslag ble støpt andre steder også. Kniven er kanskje fra rundt 1890, og beltet er kanskje et par tiår eldre.

Ringen som kniven sitter i, er satt i på en måte som gir grunn til mistanke om at noe må ha skjedd. Her også skulle det vært fine spenner, ikke bare noen enkle nagler, og en mindre ring. Det har kanskje opprinnelig ikke sittet noen ring akkurat her.


Og så til slirene. Først den på bildet øverst på denne siden, fra smed og knivmaker og beltemaker Jon Svendsen Enlid:















Slike slirer må regnes som sikre. Flere gamle eiere i Budal er sikre på at den de har er fra Enlid. Bersvein Hytten, som selv var smed og knivmaker, hadde en knivmusjon (dvs. kniv, slire og belte) med slire som denne, og han var ikke i tvil om at den var fra Enlid.


En som er av samme slag, men laget av Ingebrigt Småvoll (også kjent som Krigsvoll):









Det er mer usikkert at denne er fra Ingebrigt Småvoll, men jeg sier at det er han.

Slirene er til forveksling lik Enlids. Men ikke mer lik enn de klassiske stasknivene fra forskjellige knivmakere i Telemark!

Sammenlign bladene i dekoren. Småvoll markerte konturene på hvert blad helt inn til midten, mens Enlid stoppet midtveis.

Tror jeg. Iallfall er det gjort sånn på de slirene jeg har sett som regnes som "sikre".

Småvoll har etterlatt seg en litt skjev lest, og det finnes flere litt skjeve slirer med den dekoren som jeg regner med er hans.

Det velbrukte bladet er nok originalt. Det skal se akkurat slik ut i kniver som dette.



Samme knivsamler sendte også bilde av denne løse spennen som jeg ikke har sett maken til:


For meg ser den ut som et gammel byarbeid, men jeg har absolutt ikke greie på sånt. Messingplatene med rokokko-dekor. Låsmekanisme av omtrent samme type som på det øverste beltet her.





Han sendte også dette bildet, med en pen kniv fra Halvor Slålien i Lom (1873-1957, eller er han født i 1874?).

Pent belte også, med fine messingbeslag festet med skruer.

Laget et eller annet sted.

Jernspennen ser litt fremmed ut og kan mistenkes for ikke å være original, men det finnes flere belter av samme type med slik spenne, så den har sannsynligvis vært med fra starten.