10. mai 2010



Hans Jørgen Henriksen


Denne lille kniven kjøpte jeg på et knivtreff i 1993. Når jeg tar den fram nå, er det fordi et par tilhørende papirark plutselig dukket fram fra rotet her.

Det er en hvit, gjennomskinnelig, keramisk lommekniv, laget av den danske knivmakeren Hans Jørgen Henriksen som på den tiden ofte var å se på norske knivtreff. Nå er det lenge siden sist vi så noe til ham. Dumt, for han var en av de helt store originalene, og han laget kniver av et annet slag enn alle andres.

Mens alle andres blader var og er av stål, laget Hans Jørgen dem i zirkoniumoksid. Det var vel også andre den gangen som kunne ha tenkt seg å prøve på noe sånt, men det stoppet av seg selv. Alle kan få til et slags stål-knivblad i en eller annen kvalitet, men det å lage keramiske blader, uansett kvalitet, er bare for noen få innvidde. Faktisk omtrent bare for Hans Jørgen.

Keramiske blader ville uansett aldri blitt vanlig i norske kniver.


Så til papirene. Jeg lette etter dem da jeg skulle ha et bilde av denne kniven i boka Litt av hvert om kniver, men fant dem bare ikke. Hjemme hos meg må mye bare få komme fram av seg selv.

Kniven er en kopi av en som i desember 1992 fikk seg en tur i verdensrommet med romfergen Discovery. Her er beviset, undertegnet av mannskapet som tok den med ut.






Og her er "Certificate of Autenticity", som viser at kniven min er en ekte kopi av den fra romfergen.























Kniven blir holdt pent på plass i lærslira av den runde knappen som klikker på plass i det store hullet i skaftet.


Den er nummer 45 av de 100 eksemplarene som ble laget. Totallengde 8,5 cm, tykkelse 3,5 mm. Eggen er 4 cm lang.

Nummerering av norske og nordiske kniver er ikke vanlig, men finnes fra en og annen knivmaker. Jeg tror ikke at det gjør en kniv til noe mer av et samleobjekt. Ekthetsbevis er heller ikke noe som knivsamlere bryr seg om, men kanskje andre kjøpere. Eller kanskje knivsamlere også når det bare får gått mange nok år? Det hadde jo vært morsomt å finne en hundre år gammel kniv med ekthetsbevis.

Jeg har ikke sett noen av disse keramiske lommeknivene hans på handel, og vet ikke hvordan denne ville blitt vurdert. For min egen del er den et minne fra knivtreffene på 1990-tallet. Den gang alt var bedre?


.