1. oktober 2010


Tønnekniv fra Lars Birkeland


Siden jeg samler tønnekniver fra Eskilstuna, må dere regne med at det blir en og annen av det slaget her. Noen norske blir det nok også, og her har vi en tønnekniv fra Lars Birkeland (1857-1920), Sør-Audnedal.

Blant bildene fra Knivdagene på Elverum i 2008 viste jeg en svært fin slirekniv fra Birkeland. Den er verdt å se på en gang til. Du finner den nederst i denne artikkelen.

















Birkelands tønnekniv er ikke like supert skåret som slirekniven jeg tok bilder av i 2008, men for en tønneknivsamler er den svære saker. Det må den også være folk som ikke samler tønnekniv, men kniver i Lindesnes-tradisjonen.

Andre der nede ved Lindesnes (Gustav Vigeland!) skar ut tønna på kniver produsert i Eskilstuna, med både akantus og portretter, men på denne her er alt laget av knivmaker Birkeland selv.


Det er bare så toppers når en kniv er signert. Her står det på bladet: LHSB

Altså: Lars Hansen Birkeland.

Han har laget flere slike enn denne, men særlig mange av dem kan det ikke være.


















Endestykket er uvanlig. Det er for så vidt låsen også. Den har kantlås, der fjæra stopper mot tønnas endeplate, men ikke helt på samme måte som i en av Pontus Holmbergs litt uvanlige versjoner med aluminiumsholker. Denne her er også mer plundrete enn om fjæra hadde stukket like langt ut som vanlig.

Nevnte jeg at den ikke er min? Det er altfor mange kniver som ikke er det.

.