30. november 2010


Her er det samlet en del kniver under "Diverse". Se flere av dem ved å trykke på Eldre innlegg nederst på siden.



Tydeligvis fra en tater. Men hvem?


Her er en som jeg vet lite om. Det er svært ofte vanskelig å sette sikkert knivmakernavn på taterkniver, enten de er av høy eller lav kvalitet. Denne gangen er kvaliteten høy.


En staselig dolk med lekker gravering og skjæring. Bare slira er gravert og skåret, og skaftet er krumt mens slira er rett, men det er likevel god grunn til å regne med at de har hørt sammen fra starten.

Materialet ser ut til å være reinshorn.









Pent strekgravert, her er det bare så vidt litt trambulering. Jeg har sammenlignet denne graveringen med den på en del andre kniver, og den ligner som bare det på noen andre som "sikre kilder" har gitt meg iallfall slektsnavnet på. Jeg venter litt til med å ta fram de navnene.



Skjæringen er av et slag som jeg ikke har sett før. Både mønster og utførelse er uvanlig, og det er nydelig gjort.




Mange interessante detaljer hele veien.

Noen som vet noe sikkert her?


.